Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Utöka parkeringsplatserna på Saltholmen

Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd i Göteborg.Foto: HENRIK JANSSON/GT/EXPRESSEN

Parkeringsfrågan på Saltholmen har blivit till en hämsko för hela Södra skärgården. Det är inte rimligt med flera år långa kötider för en boendeparkering. Med vårt nya förslag lyckas vi även slå vakt om besöksparkeringen i området, skriver Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd i Göteborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Parkeringssituationen på Saltholmen är ett gammalt och välkänt problem. Antalet parkeringsplatser är helt enkelt för få. Under vintern har jag träffat företrädare för skärgårdsborna, vardagspendlare, politiskt aktiva såväl som flera djupt engagerade medborgare. Det har varit en tydlig och respektfull dialog om en fråga som under mycket lång tid inte fått en bra lösning.

 

På onsdag föreslår vi socialdemokrater att kommunstyrelsen ska fatta beslut om att utöka antalet parkeringsplatser för boende i Södra skärgården, och gå vidare med ett paket av lösningar för att förbättra parkeringssituationen och trafiksäkerheten i Saltholmen.  

 

Förslaget handlar om att skapa nya parkeringar i lägen nära färjeterminalen, på platser som i dag i bästa läge används som båtuppställningar. Rent konkret innebär det att Grefabs platser för båtar vid Saltholmen omvandlas till boendeparkeringar. Båtuppställningsplatserna ska givetvis ersättas. 

 

Saltholmen är en trång plats, dit alla färjor från Södra skärgårdens öar anländer, och är samtidigt noden för kollektivtrafiken och skärgårdens bilparkeringar. Det är där i stort sett alla vardagsresor till och från skärgården möts. Vi ser hur parkeringsfrågan till slut blivit en hämsko för Södra skärgården, där kötiden för en boendeparkering sträcker sig flera år. Det är inte rimligt. 

 

Skärgårdsbornas boendeparkering ligger inte vid hemmet utan i själva verket vid en bytespunkt, där de måste passa en färja för att komma hem. De boende i skärgården har redan i dag bland de lägsta bilinnehaven i Göteborg men trots det råder en stor brist på parkeringar. Klart är att fler parkeringsplatser behövs. 

 

Därför föreslår vi också att parkeringsbolaget får i uppdrag att utreda möjligheten att utöka antal parkeringsplatser på parkeringarna på Saltholmsgatan och Vikebacken.

 

Saltholmen är också en intensiv trafikplats, där trafikslagen och oskyddade trafikanter korsar varandra. Den behöver moderniseras. Därför föreslår vi även att Trafikkontoret skall ta ett helhetsgrepp över trafiksäkerheten för att kunna modernisera Saltholmen till en trygg och säker plats för alla att vistas och röra sig på. 

 

Inför onsdagens beslut i kommunstyrelsen fanns två förslag på bordet. Det ena var ett dyrt och mycket omfattande ingrepp genom att spränga in ett garage i berget i Saltholmen. Det andra var att förskjuta alla besöksplatser från Saltholmen. Vi såg tidigt att ingendera av lösningarna höll måttet och inledde därför en dialog med engagerade föreningar och medborgare om en tredje väg fram, ur vilken vårt förslag nu tagit form. 

 

Vi väljer att slå vakt om besöksparkeringen i området, för skärgården är en skatt för hela Göteborg. Det är en av våra mest unika och fantastiska miljöer och det är viktigt att skärgården är lättillgänglig för alla göteborgare och besökare. Vi vill inte tränga undan möjligheten att besöka Saltholmen med bil. 

 

Saltholmen är en viktig knutpunkt, där kollektivtrafiken spelar en avgörande roll. Vi är glada att den färja vi bekostade i sommartrafiken mellan Saltholmen och Stenpiren var så framgångsrik att Västtrafik nu har valt att ta över driften säsongen runt. Det är en välkommen förbättring av kollektivtrafiken. Ju mer kollektivtrafiken utvecklas och enkelt når större delar av staden, desto mindre blir behovet att använda bilen i vardagen. Detta är också en plats där bilpool och andra mobilitetslösningar har goda förutsättningar eftersom skärgårdsbornas startpunkt är samlad till just Saltholmen snarare än utspridd. Därför föreslår vi socialdemokrater att också förbättra möjligheten för bilpooler och att samtidigt undersöka möjligheten att etablera ett lånecykelsystem i området. 

 

Liksom kollektivtrafiken är bilen nödvändig för en levande skärgård och vardagspusslet för många av dem som bor där. Summan av mina samtal med boende och föreningar samt stadens utredningar är att vi nu äntligen kan ta ett stort och viktigt steg framåt i ett problem som pågått under en mycket lång tid. Därför tar vi nu initiativet till att lösa skärgårdsbornas parkering och bidra till en bättre fungerande vardag. 

 

Shahbaz Khan (S)

Trafikkommunalråd i Göteborg