Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trouvé väljer vad han vill prioritera

Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD

Vägvalet replikerar på Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé om Västlänken.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

När Västsvenska Handelskammarens VD, Johan Trouvé, replikerar på Vägvalets debattartikel, är det mest slående att han inte med ett enda ord nämner Västlänken, den så kallade ”Elefanten i rummet”. I vår förra debattartikel konstaterade Vägvalet att: 

 

Trängselskatten inte gett större infrastruktursatsningar totalt sett – vilket utlovades när den infördes.

Västlänken äter upp en alltför stor andel av anslagen till Västsverige i Trafikverkets tioårsplan.

Skatteintäkterna är inte oändliga och därför blir inte heller anslagen det.

 

På detta svarar Trouvé: ”Att tro att Västsverige hade fått mer infrastrukturinvesteringar utan trängselskatt är om något att inte förstå hur statliga investeringar fungerar.” I något som skulle kunna kallas för ett försök till att förfalska historien ska trängselskatten numera alltså inte längre bidra till större investeringar, utan i stället förhindra att satsningarna inte krymper! 

 

Därmed blir det en någon märklig diskussion när Trouvé påstår att Vägvalet arbetar för färre investeringar till Göteborg och Västsverige. Sanningen är ju att vi till skillnad från Handelskammaren vill att skatterna ska gå till de saker där de gör störst nytta. Om man prioriterar rätt, räcker pengarna bättre till det man vill ha. För Västlänkens miljardrullning kunde man ökat kapaciteten vid Centralen och på Västra Stambanan, bygga Boråsbanan till Landvetter samt förbättra lokaltrafiken i Göteborg. Och ändå få pengar över! Trouvé väljer vad han vill prioritera.

 

Vidare försöker Trouvé ta åt sig äran för Marieholmstunnelns byggande, ett projekt som redan fanns med i den förra långtidsplanen – när trängselskatten inte ens var beslutad. Det går alltså utmärkt att bygga lönsamma tunnlar utan att uppfinna nya skatter. Även en utbyggd E20 genom Skaraborg vill Handelskammaren ha cred för. Sanningen är att Trouvé borde tacka kommuninvånarna där som tvingas betala för en statlig väg via kommunalskatten. Det är de som är hjältarna.

 

Det är förstås ingen tillfällighet att Riksrevisionen dömt ut kommunal medfinansiering av statliga projekt eftersom det kan leda till felprioriteringar där ”rika” kommuner kan få mindre angelägna projekt byggda.

 

Johan Trouvé anser att Vägvalet ska ”släppa sargen” och se framåt, men om alternativet är att vingla ut på isen och ropa på hjälp efter att man fallit ner i en isvak, så stannar vi i Vägvalet nog kvar på behörigt avstånd från alla högriskprojekt som spelar casino med skattebetalarnas pengar.

 

Claes Westberg

Partiledare, Vägvalet

 

Håkan Andersson

Partisekreterare, Vägvalet

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!