Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILDClaes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILDHåkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD

Trouvé väljer vad han vill prioritera

Publicerad

Vägvalet replikerar på Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé om Västlänken.

När Västsvenska Handelskammarens VD, Johan Trouvé, replikerar på Vägvalets debattartikel, är det mest slående att han inte med ett enda ord nämner Västlänken, den så kallade ”Elefanten i rummet”. I vår förra debattartikel konstaterade Vägvalet att: 

 

Trängselskatten inte gett större infrastruktursatsningar totalt sett – vilket utlovades när den infördes.

Västlänken äter upp en alltför stor andel av anslagen till Västsverige i Trafikverkets tioårsplan.

Skatteintäkterna är inte oändliga och därför blir inte heller anslagen det.

 

På detta svarar Trouvé: ”Att tro att Västsverige hade fått mer infrastrukturinvesteringar utan trängselskatt är om något att inte förstå hur statliga investeringar fungerar.” I något som skulle kunna kallas för ett försök till att förfalska historien ska trängselskatten numera alltså inte längre bidra till större investeringar, utan i stället förhindra att satsningarna inte krymper! 

 

Därmed blir det en någon märklig diskussion när Trouvé påstår att Vägvalet arbetar för färre investeringar till Göteborg och Västsverige. Sanningen är ju att vi till skillnad från Handelskammaren vill att skatterna ska gå till de saker där de gör störst nytta. Om man prioriterar rätt, räcker pengarna bättre till det man vill ha. För Västlänkens miljardrullning kunde man ökat kapaciteten vid Centralen och på Västra Stambanan, bygga Boråsbanan till Landvetter samt förbättra lokaltrafiken i Göteborg. Och ändå få pengar över! Trouvé väljer vad han vill prioritera.

 

Vidare försöker Trouvé ta åt sig äran för Marieholmstunnelns byggande, ett projekt som redan fanns med i den förra långtidsplanen – när trängselskatten inte ens var beslutad. Det går alltså utmärkt att bygga lönsamma tunnlar utan att uppfinna nya skatter. Även en utbyggd E20 genom Skaraborg vill Handelskammaren ha cred för. Sanningen är att Trouvé borde tacka kommuninvånarna där som tvingas betala för en statlig väg via kommunalskatten. Det är de som är hjältarna.

 

Det är förstås ingen tillfällighet att Riksrevisionen dömt ut kommunal medfinansiering av statliga projekt eftersom det kan leda till felprioriteringar där ”rika” kommuner kan få mindre angelägna projekt byggda.

 

Johan Trouvé anser att Vägvalet ska ”släppa sargen” och se framåt, men om alternativet är att vingla ut på isen och ropa på hjälp efter att man fallit ner i en isvak, så stannar vi i Vägvalet nog kvar på behörigt avstånd från alla högriskprojekt som spelar casino med skattebetalarnas pengar.

 

Claes Westberg

Partiledare, Vägvalet

 

Håkan Andersson

Partisekreterare, Vägvalet

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag