Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tror Västtrafik att de flesta kan jobba hemifrån?

Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Jens Halldin, distriktsläkare i Hjällbo och aktiv i Kommunupproret.Foto: PRIVAT

Västtrafik verkar inte har förstått hur de bäst ska riskminimera för att passagerarna ska kunna hålla avstånd till varandra, skriver distriktsläkaren Jens Halldin.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Tvätta händerna, nys i armvecket, håll avstånd, arbeta hemma om du kan. Det är ledorden i den svenska strategin för att minska och sakta ner spridningen av corona. 

 

Men att jobba hemma är inte något som alla människor kan göra. Tvärtom är väldigt många arbeten inte alls möjliga att göra hemifrån. Alla de människor som håller i gång vårt samhälle, inte minst i vården och omsorgen, måste varje dag ta sig till och från sina arbeten. Många av dessa människor är beroende av spårvagnar och bussar, för att göra detta. I den tidigare morgonrusningen är ofta spårvagnar och bussar fulla redan i normalfallet.

 

Men samtidigt som Folkhälsomyndigheten går ut och uppmanar människor att hålla avstånd för att minska smittspridningen, minskade Västtrafik turtätheten på spårvagnarna i rusningstrafik. Resultatet blev så klart överfulla spårvagnar och att människor inte hade en chans att hålla avstånd.

 

Det sades att minskningen av trafiken berodde på att många förare var hemma sjuka. Men samtidigt gick många vagnar i praktiken tomma under dagtid. Givetvis är det då som neddragningarna skulle skett. I rusningstrafiken borde turtätheten i stället ökats, för att ge människor chansen att hålla avstånden mellan varandra. Även för förarna minskar så klart risken för smitta, om förarna när de ska på och av spårvagnen eller bussen, inte behöver ta sig genom en överfull buss eller spårvagn.

 

Om Västtrafik gjorde sin planering för att de faktiskt inte förstår att väldigt många människor inte kan jobba hemma är så klart svårt att veta. Att det skulle vara för att de inte bryr sig om att människor på väg till viktiga jobb som till exempel undersköterska, i livsmedelsbutiker eller på byggen, låter ju orimligt. Men resultatet blev i vilket fall ökad trängsel och därmed ökad risk för smittspridning. 

 

I onsdags uppmärksammade Folkhälsomyndigheten trängseln i kollektivtrafiken. De krävde att antalet turer ska vara så pass många att det inte blir trångt och att antalet passagerare på varje spårvagn eller buss begränsades. Det medför förhoppningsvis att det blir bättring.

 

Henrik Kjellberg, som är presskommunikatör på Västtrafik, hävdade dock i Göteborgs-Posten häromdagen att det bara var någon enstaka tur som det var trångt på, och det skulle nog till största delen lösa sig själv eftersom resandet minskat. Så frågan är ju om Västtrafik fortfarande lever kvar i illusionen om att de flesta människor kan jobba hemma och inte kommer att behöva ta sig till sina jobb.

 

Folkhälsomyndigheten sa också att de som åker kollektivtrafik ska få information om hur de minskar risken för smittspridning och Västtrafik låter sedan i torsdags 60 av sina biljettkontrollanter agera hållplatsvärdar och se till att det inte går på för många passagerare. Men låt alla biljettkontrollanterna göra lite riktig nytta. Omvandla dem till trygghetsvärdar, som på bussar och spårvagnar kan hjälpa människor att hålla avstånd och även sprida information.

 

Jens Halldin

Distriktsläkare i Hjällbo och aktiv i Kommunupproret