Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trängselskatten borde pausas under pandemin

Samuel Bråse, landsbygds- och miljöpolitisk talesperson KDU Sverige.Foto: PRESSBILD
KÖR. När Folkhälsomyndigheten nyligen gick ut med en avrådan från att resa kollektivt ger detta en tydlig signal till alla pendlare: Välj bilen, skriver Samuel Bråse.Foto: JAN WIRIDEN

Att beskatta resande kan inte vara rätt väg när vi går in i ett fossilfritt samhälle. Fokus bör i stället ligga på att beskatta koldioxid. Trängselskatten bör pausas för att minska smittspridningen, skriver KDU:s landsbygds- och miljöpolitiska talesperson Samuel Bråse.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Sedan Göteborg införde trängselskatt har det varit tydligt att det är en skatt som inte uppskattas av Göteborgarna. Den slår lika hårt oavsett vilken bil man kör och hur många passagerare man har. Det är även en avgift som straffar de som är i störst behov av bilen för att få ihop vardagspusslet, nämligen familjerna. Det är inte konstigt att anse att bilen redan nu bär sina kostnader i form av att 73 procent av bensinpriset är skatt.

 

Problemet med trängselskatt är inte bara att den belastar ett redan tungt beskattat färdsätt, den slår även extra hårt mot landsbygden. Göteborgs infrastruktur har länge varit bortprioriterad, och nu skall den på kort tid ställas till rätta. Genom trängselskatten hamnar denna nota direkt i knät på de som bor utanför Göteborg och har sin inkomst från arbetsplatser belägna i staden. Då jobben centrerar sig till städerna och bopriserna ökar, blir ofta det enda valet för en småbarnsfamilj att bosätta sig någon annanstans. 

 

Men skatten är inte bara impopulär bland bilpendlare. Göteborgarna sade ett tydligt nej med 56,8 procent av rösterna i form av folkomröstningen 2014.

 

Argumentet att trängselskatten skulle finansiera andra transportslag är vanligt förekommande. Det håller dock inte eftersom Västtrafik frekvent höjer biljettpriserna. Sedan 2009 har biljettpriset ökat med 78 procent. Ett periodkort för en månatlig pendlare från en kranskommun kostar 775 kronor, vilket inte alls kan jämföras med taket för en bilpendlare. Med ett tak på 60 kronor per dag och snittkostnad på 44 kronor per dag kan trängselavgiften kosta upp emot 1 000 kronor i månaden för en bilpendlare.

 

När Folkhälsomyndigheten nyligen gick ut med en avrådan från att resa kollektivt gav detta en tydlig signal till alla pendlare: Välj bilen. Västra Götaland har under den senaste veckan stått för hälften av alla nya fall av Covid-19, fast vi endast står för 17 procent av befolkningen. Eftersom Göteborg är centralorten och den stad som flest pendlar till i regionen kan detta leda till att denna siffra fortsätter öka om inte alternativen blir mer attraktiva. Om politikerna inte är villiga att ta bort trängselskatten permanent bör den åtminstone pausas tills pandemin är över, så att de med bil enklare kan köra och därmed minska risken för att smitta sig själv och andra i sin omgivning.

 

Bilismen framställs ofta som ett av de större hoten mot miljön. Men om vi ska lyckas kombinera minskade utsläpp utan att kompromissa med vår frihet bör vi sluta att enögt slå ner på bilismen. Bilen är förutsättningen för ett fungerande liv för majoriteten av befolkningen. Att beskatta resande kan inte vara rätt väg när vi går in i ett fossilfritt samhälle. Fokus bör i stället ligga på att beskatta koldioxid. Det är inte alltid de mest konkreta åtgärderna som räddar miljön, såsom trängsel och flygskatt, utan beskattning av just det som skadar. 

 

Medborgarna har tydligt sagt nej, småbarnsfamiljer får svårare att klara vardagsstressen och bilresenärer belastas mer än nödvändigt av skatten. Det är även extra fel i kristider när det är olämpligt att resa kollektivt. Bilpendling är inget problem för mer bemedlade medborgare som med enkelhet kan ta kostnaden. Det är de med mindre pengar som måste förlita sig på kollektivtrafiken och som därmed utsätter sig för en stor risk att bli smittad.

 

Om vi inte vill att Sveriges ekonomi ska bromsa in mer kräver innovationer mer resande, och varför ska den stad som har så mycket att tacka för sin bilindustri bestraffa just detta färdmedel så som nu görs? Det är dags att åtgärda den skadliga trängselskatten.

 

Samuel Bråse

Landsbygds- och miljöpolitisk talesperson KDU Sverige