Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tillåt samåkning i nya körfältet på 158:an

Trafikverket borde tillåta samåkning, taxi, färdtjänst och annan beställningstrafik i det nya körfältet på 158:an, skriver Hampus Magnusson (M), Emmyly Bönfors (C), Toni Ursulic (M) och Naod Habtemichael (C).Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Hampus Magnusson (M), kommunalråd Göteborg.Foto: JESPER ORRBECK
Emmyly Bönfors (C), kommunalråd Göteborg.Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Toni Ursulic (M),ordförande Trafiknämnden Göteborg.Foto: PRESSBILD
Naod Habtemichael (C), vice ordförande Trafiknämnden Göteborg.Foto: HAMID ERSHAD SARABI

Nu byggs ett nytt körfält söderut på 158:an mellan Hovåsmotet och Brottkärrsmotet i Göteborg. Tyvärr är det bara för bussar. Trafikverket borde tänka om, skriver Hampus Magnusson (M), Emmyly Bönfors (C), Tony Ursulic (M) och Naod Habtemichael (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Väg 158, Säröleden, är sedan länge en hårt trafikerad väg under delar av dygnet. På sträckan mellan Hovåsmotet och Brottkärrsmotet är det två körfält i norrgående riktning, men bara ett körfält i södergående riktning. Det har visat sig ohållbart med långa köer på morgonen, men framförallt på eftermiddagen. Samtidigt pågår en omfattande byggnation av nya bostäder i och runt ”Nya Hovås”. Området som tidigare i princip enbart innefattade Kodak-huset, några affärsverksamheter, en bensinmack och en pizzeria omfattas nu av bostäder, ett handelscentrum, affärer, restauranger och flera grönytor. Området har, och kommer fortsätta förvandlas till en helt ny och levande stadsdel - där människor kan mötas, umgås och leva ett liv med höga lokala inslag. Men detta har, och kommer framåt innebära ytterligare trafikbelastning på väg 158 och ökad trängsel på bussarna till och från stan.

 

Nu byggs dock äntligen ett nytt körfält söderut mellan just Hovåsmotet och Brottkärrsmotet, samt en ny avfart för norrgående trafik och påfart för södergående trafik vid Hovåsmotet. En fråga som vi drivit under lång tid. Tanken hos Trafikverket, som är huvudman för vägen är att det nya körfältet endast ska trafikeras av bussar. Men vi menar att det hade varit bättre att även tillåta samåkning, taxi, färdtjänst och annan beställningstrafik i körfältet. Det hade skapat mindre trängsel och uppmuntrat fler att resa tillsammans. Det är en enkel lösning, som gör att det nya körfältet kan maximeras fullt ut. Det hade gynnat både miljön och alla de som arbetar och bor runtom i Hovås, Billdal, Askim och Brottkärr.

 

Eftersom Trafikverket är väghållare är det inte upp till kommunen att bestämma detta, men vi vill genom denna artikel tydligt uttrycka vår ambition för nybyggnationen av vägen. På Dag Hammarskjöldsleden, som angränsar till 158:an, är samåkning infört sedan länge. Leden är en kommunal väg där Länsstyrelsen tillåtit samåkning. Det som skulle krävas för att få till stånd detta även på 158:an är att Trafikverket gör en ansökan hos Länsstyrelsen, då de handlägger och beslutar om lokala trafikföreskrifter. Slutsatserna av införandet är positiva. Trafiken flyter på bättre där idag efter införandet, och det är tydligt att busstrafiken inte har blivit lidande – något som Trafikverket lyfter som en farhåga för att göra en liknande lösning på nya körfältet mellan Hovåsmotet och Brottkärrsmotet. 

 

Projektet med nytt körfält beräknas vara klart i september 2021. Under byggtiden vet vi att framkomligheten kommer vara sämre, att köerna blir längre och att frustrationen hos alla de människor som dagligen sitter fast i trafiken ökar. För att minska frustration, och få alla de som dagligen kör på Säröleden att få en ljuspunkt i tillvaron, hade det varit fint om funktionen för det nya körfältet hade fått en snabb lösning. 

För alla de som dagligen behöver använda sin bil för att ta sig till jobb, förskola, skola och andra aktiviteter hoppas vi på en lösning som ger mer hanterbara trafikflöden, och mindre trängsel och vägslitage. 

 

 

Hampus Magnusson (M)

Kommunalråd Göteborg

 

Emmyly Bönfors (C)

Kommunalråd Göteborg 

 

Toni Ursulic (M)

Ordförande Trafiknämnden Göteborg

 

Naod Habtemichael (C)

Vice ordförande Trafiknämnden Göteborg