Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tänk om kring NPF-elever i ordinarie undervisning

Elever med NPF är en utsatt grupp och deras föräldrar har många gånger kämpat i flera år för att deras barn ska få en bra skolgång, skriver Bosse Parbring (MP) och Rebecka Forsberg (MP).Foto: COLOURBOX
Bosse Parbring (MP), 2:e vice ordförande i Göteborgs grundskolenämnd.Foto: PRESSBILD
Rebecka Forsberg (MP), ersättare i Göteborgs grundskolenämnd.Foto: PRESSBILD

Strävan att så många elever som möjligt ska kunna gå på samma skola får inte gå ut över elever med särskilda behov. Göteborg måste ta deras behov på större allvar, skriver Bosse Parbring och Rebecka Forsberg vid Miljöpartiet.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Strävan att så många elever som möjligt ska kunna gå på samma skola får inte gå ut över de elever med särskilda behov som behöver mindre grupper för att klara skolan. Göteborg måste ta deras behov på större allvar.

 

I medier vittnar många föräldrar till elever med särskilda behov i Göteborg om att de inte får det stöd de behöver. Det gäller i synnerhet elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, som till exempel ADHD och autism.

 

Eleverna klarar inte av stora sociala sammanhang och drabbas av ångest, hamnar i konflikter, tappar självkänslan, kan inte gå till skolan och missar en stor del av undervisningen. Det är en sorg för såväl eleven och familjen som skolan.

 

Det finns en strävan att integrera elever med funktionsnedsättning i den ordinarie skolan. Genom olika stödåtgärder ska elever kunna delta i ordinarie undervisning. Det är en i grunden positiv strävan. Men den fungerar inte för alla elever. När själva funktionsnedsättningen handlar om att det sociala sammanhanget fungerar störande så behövs mer avskilda undervisningsmiljöer för dessa elever. 

 

Det är rektor som beslutar om en elev behöver placeras i en särskild undervisningsgrupp eller särskola. Men för att en rektor ska kunna ge rätt stöd måste rektorn ha både resurser och tillgång till platser för dessa elever. Här ser det väldigt olika ut runt om i Göteborg. Detta är en brist som Grundskolenämnden behöver åtgärda. Nämnden har beslutat om en ny organisation för skolorna där även särskilda undervisningsgrupper och särskolan finns med. Men den behöver sätta sig innan några förändringar görs. För Miljöpartiet i Göteborg är det angeläget att elever med särskilda behov inte rycks ut ur fungerande sammanhang.

 

Vi ser nu också effekterna av nedskärningarna i det borgerliga minoritetstyrets budget. Det centrala stödet till särskilda undervisningsgrupper skärs ned. I den budget som Miljöpartiet lade fram tillsammans med de andra rödgrönrosa partierna satsades mer på skolan. Senast i juni ville vi tillföra 200 miljoner till grundskolorna medan alliansen tillsammans med Socialdemokraterna endast gav 70 miljoner. Detta drabbar elever med särskilda behov när skolor och central förvaltning tvingas skära ner på skolplatser.

 

Miljöpartiet vill i Grundskolenämnden arbeta för:

Att alla elever med särskilda behov får det stöd de behöver, vare sig det är i ordinarie skola eller i särskilda grupper och skolor.

Att alla skolor ska NPF-säkras så att personalen har den kompetens de behöver.

Att de elever med funktionsnedsättning som behöver skolskjuts till skola och fritidshem ska få det. Många föräldrar kämpar med att få vardagen att gå ihop och deras barn har en funktionsnedsättning som gör det svårt eller omöjligt att åka med ordinarie kollektivtrafik. Skolskjuts anpassad för deras behov är nödvändigt.

Att särskilt flickors situation uppmärksammas eftersom flickor med NPF riskerar att bli osynliga och inte få stödåtgärder i tid. 

 

Elever med NPF är en utsatt grupp och deras föräldrar har många gånger kämpat i flera år för att deras barn ska få en bra skolgång. Vi är inte nöjda förrän alla elever får det stöd de behöver. För vissa elever fungerar det bra med stödinsatser i ordinarie undervisning. Andra elever behöver särskilda grupper där de kan få trygghet och fokus för sitt lärande.

 

Bosse Parbring (MP)

2:e vice ordförande i Göteborgs grundskolenämnd

 

Rebecka Forsberg (MP)

Ersättare i Göteborgs grundskolenämnd