Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sverige ska ta ledartröjan i flygets gröna omställning

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Jag välkomnar att flygbranschen nu tar klimatomställningen på allvar. På det europeiska toppmötet för flygets omställning kunde jag stolt berätta om hur Sverige nu tar ledningen även i klimatomställningen av flyget, tillsammans med en bransch som numera har ett starkt engagemang. Mitt budskap var tydligt – flyget behövs men flyget behöver ställa om, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en replik till Transportföretagens Marcus Dahlsten och Fredrik Kämpfe.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Världens forskare är entydiga och miljontals människor världen över demonstrerar sin oro för klimatförändringarna. Vi behöver ställa om och det är bråttom. Det gäller inte minst transportsektorn, och i det arbetet spelar flygets omställning en stor roll. Inte bara för att minska utsläppen, utan också för att vi i Sverige har möjligheten att ta ledartröjan och visa att det är möjligt. Med tydliga politiska målsättningar och en flygindustri och bransch som nu tagit egna ambitiösa mål för omställningen kan vi skapa hopp och framtidstro. Vi ska bli världens första fossilfria välfärdsland. 

Vägen dit har inte varit enkel. När vi introducerade flygskatten väckte det stor kritik, och fortfarande finns partier som vill ha både sänkt flygskatt och sänkta drivmedelsskatter – trots alla varningssignaler om klimatkris. Tack och lov ser vi numera allt fler länder introducera flygskatter och inte minst på europeisk nivå arbetar vi med att skapa ekonomiska incitament och införa miljöstyrande skatter och avgifter – inte minst för att premiera de flygbolag och aktörer som nu introducerar biobränsle, utvecklar elflyg och på andra sätt tar sitt ansvar för omställningen. Det är också därför vi arbetar med ett förslag på miljöstyrande start- och landningsavgifter. Det är därför vi vill öka inblandning av biobränsle. Det är därför vi finansierar spännande utvecklingsarbeten tillsammans med flygets aktörer, som ELISE - elektrifiering av flyget – där vi nu ser en snabb utveckling med industriell potential i Sverige. 

Det är bara några av insatserna som görs för att snabba på den gröna omställningen av flyget. Jag vet också att det från branschen finns ett starkt engagemang att ställa om och det välkomnar jag. För ett par år sedan krävde flygbranschen ensidigt att slopa flygskatten – nu är branschen i stället med och skapar egna planer och driver klimatomställningen. Bland annat genom det arbete Svante Axelsson och Fossilfritt Sverige gör genom handslag och branschernas egna åtaganden.

Men vi kan inte luta oss tillbaka. Därför har vi modet att ställa krav, inte bara på oss själva i Sverige utan också på omvärlden. För att öka takten i omställningen krävs förändringar i de internationella regelverken. När jag deltog på generalförsamlingen för FN:s internationella luftfartsorgan, ICAO, under hösten 2019 var jag ensam om att lyfta behovet av att kunna beskatta den internationella luftfartens användning av fossilt flygbränsle. Enbart Sverige lyfte frågan. Så är inte fallet längre. Nu växer engagemanget internationellt och förra veckan enades jag och sju andra transportministrar inom EU om att gemensamt arbeta för att förändra de internationella regelverken. En viktig milstolpe i arbetet för den gröna omställningen av flyget. 

När några av världens ledare använder pandemin som ursäkt för att skjuta på det nödvändiga och viktiga omställningsarbetet ska Sverige bevisa motsatsen. Det är uppenbart att vi måste hitta fler instrument och öka takten i omställningen. Det är bråttom och världens länder behöver nu gå samman för att vi ska kunna leva upp till Parisavtalet. Vi tvekar inte när det gäller att ta ledartröjan för flygets omställning, och jag välkomnar att flygbranschen i Sverige nu är med i matchen.


Tomas Eneroth (S)

Infrastrukturminister