Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stoppa skolsegregationen

Vi är positiva till att kunna välja mellan exempelvis olika pedagogiska inriktningar eller profilklasser, men negativa till skolor som delar ut vinst till ägarna, skriver miljöpartisterna Karin Pleijel, Bosse Parbring och Eva Ternegren.Foto: SHUTTERSTOCK
Karin Pleijel (MP), oppositionsråd i Göteborg.Foto: CATHARINA FYRBERG
Bosse Parbring (MP), 2:e vice ordförande i grundskolenämnden.Foto: PRESSBILD
Eva Ternegren (MP), ledamot i förskolenämnden.Foto: CATHARINA FYRBERG

Medan skolsegregationen i Göteborg ökar för varje år, ger alliansen skolan och de utsatta eleverna mindre resurser. Skolsegregationen skapar ett ogynnsamt samhälle för alla, skriver miljöpartisterna Karin Pleijel, Bosse Parnbring och Eva Ternegren.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Skolsegregationen i Göteborg ökar varje år och mönstret är tydligt: Familjens utbildningsbakgrund spelar allt större roll för barnens resultat. I Göteborgs utsatta områden är skolresultaten lägst. Vad är de styrande politikernas reaktion på det? Ökade resurser till skolan? Ökad omfördelning till dem som mest behöver? Nej, tvärtom. 

 

I alliansen budget för 2020 får skolan och förskolan mindre resurser. Vi gröna anser att resurserna behöver prioriteras så att de som mest behöver resurserna inte drabbas. I stället sänker allianspartierna den delen av ersättningen som fördelar mer pengar till barn med större behov. 

 

En socioekonomiskt viktad del i skolpengen är central för en jämlik stad. Det är avgörande för barnen själva, men också för kommunen. De som inte klarar skolan löper högre risk att hamna i kriminalitet; Socialstyrelsen räknar med 8-10 gånger större risk. Denna koppling har både polis och socialsekreterare debatterat trygghet i medier den sista tiden, och alla drar samma slutsats: Får barnen inte förutsättningar att klara skolan är fler poliser ett slag i luften.

 

Resan mot utanförskap börjar redan vid 2-3 års ålder, och för den med sämst förutsättningar grundas ett skolmisslyckande redan i förskolan. Därför är det beklämmande att alliansen och Demokraterna nyligen sänkte den socioekonomiska viktningen i förskolan. Det försvårar större personaltäthet, högre utbildad personal och extra språkutvecklande arbetssätt, som är några insatser som har en utjämnande effekt. 

 

Pengar i sig skapar inte jämlikhet, men med mindre resurser blir det svårare att genomföra insatser för större jämlikhet. Om vi väntar med investeringarna ger det stora kostnader för samhället på längre sikt i form av arbetslöshet och utanförskap. Det finns inte oändligt med pengar och skatterna kan inte höjas i oändlighet, därför måste vi noga avväga hur vi de används. Vi kan spara både stora summor pengar och mycket mänskligt lidande om vi tänker om, och investerar i våra invånare tidigt, i stället för när det nästan är för sent.  

 

Även skolvalet ökar skolsegregationen. Här är vi gröna självkritiska. Vår vision har alltid varit ett skolval oberoende av föräldrarnas ekonomi, vilket inte var fallet tidigare. Vi är positiva till att kunna välja mellan exempelvis olika pedagogiska inriktningar eller profilklasser, men negativa till skolor som delar ut vinst till ägarna. I dag träffas barn med olika bakgrund allt mer sällan i skolan, och vissa skolor väljs bort av studiemotiverade elever. En god blandning stärker alla elever, vi har sett det i exempelvis skolor i Torslanda och Centrum, när barn med annat modersmål går i skolor med många svenskspråkiga elever. Barnen rustas väl inför framtiden av att möta olikheter och de svagpresterande eleverna höjer sig kraftigt, samtidigt som ingen försämrar sig. En blandad skola är en win-win situation. 

 

Det finns exempel på städer, till exempel i Belgien, som lyckats vända skolsegregationen med bibehållet skolval. Det förutsätter att föräldrar ser att alla skolor, oavsett elevernas bakgrund, håller hög kvalitet. En framgångsfaktor har varit god kommunikation mellan skolan och föräldragrupper inför skolvalet, så att föräldrar kan känna sig trygga även i ett skolval som inte ökar segregationen. Skolsegregationen skapar ett ogynnsamt samhälle för alla, och det är inte ett samhälle barnen ska behöva växa upp i. Att motverka skolsegregationen är därför något som gynnar alla barns framtida möjligheter.  

 

Miljöpartiet har fått stöd för ett yrkande i grundskolenämnden, där förvaltningen ska söka möjligheter för mer blandad klassammansättning genom att använda skolvalet smartare. Vi har ännu inte sett förvaltningens förslag, men ser fram emot olika lösningar för att motarbeta segregationen. Vi måste vara kreativa och se vår egen roll för att kunna skapa ett socialt hållbart samhälle. 

 

Karin Pleijel (MP)

Oppositionsråd i Göteborg

 

Bosse Parbring (MP)

2:e vice ordförande i grundskolenämnden 

 

Eva Ternegren (MP)

Ledamot i förskolenämnden