Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spårvagnsförare ska inte köra i 50 graders värme

Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet och verkar ha fått i uppdrag att tillintetgöra skyddsombuds försök att skydda människor på arbetsplatserna, skriver Johan Kanmert.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Johan Kanmert Skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion Trafik
Foto: PRIVAT

Ingen seriös hundägare lämnar sin hund i en bil med 50 graders värme eftersom det anses som djurplågeri. Men att köra spårvagn i samma värme är OK enligt Arbetsmiljöverket. Vad är meningen med arbetsmiljölagen om Arbetsmiljöverkets inte ens åtföljer lagen, skriver skyddsombudet Johan Kanmert vid fackförbundet Kommunal.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Sverige har en ganska bra arbetsmiljölagstiftning. På papperet. I verkligheten fungerar det sämre och sämre. Det är tragiskt eftersom människor skadas och till och med dör på arbetet för att lagstiftningen inte följs.  

Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet och verkar ha fått i uppdrag att tillintetgöra skyddsombuds försök att skydda människor på arbetsplatserna. Flera märkliga ageranden har genomförts i samband med den pågående pandemin där skyddsstopp hävts vilket utsatt människor för smitta som lett till smittspridning av ett potentiellt livsfarligt virus vilket måste betecknas som extremt anmärkningsvärt. 

Detta har hänt på Göteborgs Spårvägar, där Arbetsmiljöverket, trots att det är ett mycket utsatt yrke där det inte går att jobba hemifrån, avslog ett stopp som krävde två ytterligare avspärrade platser vilket bidragit till så hög sjukfrånvaro som 16 procent.  

Även vid ett stopp som lades i mitten av augusti när spårvagnsförare tvingades sitta i 50 graders värme i 60 år gamla spårvagnar utan luftkonditionering, meddelade Arbetsmiljöverket att de inte ville ta över under förhandlingar med företagsledning och skyddsombud. Trots att lagen är tydlig och ställer krav på luftväxling i förarhytt var Arbetsmiljöverket inte beredda att stoppa arbetet i de stekheta förarhytterna.

För att göra en jämförelse: Ingen seriös hundägare lämnar sin hund i en bil med sådan värme eftersom det anses som djurplågeri, men Arbetsmiljöverket kunde tänka sig upp till tio timmars arbete i 50 graders värme. 

Senast Arbetsmiljöverket hävde ett skyddsstopp på Göteborgs Spårvägar var så sent som 5 november då myndigheten via telefon gav företaget rätt när de helt struntade i skyddsombudens försök att rädda förarna från att köra en av de mest människofientliga spårvagnarna som någonsin byggts, M32-modellen. 

Detta trots att det finns många dokumenterade fall av ryggskador, skador på arm och axel och trots att företaget helt försummat att följa myndighetens föreskrifter om hur intermittenta vibrationer ska kartläggas, mätas och förebyggas. 

Inget av detta arbetsmiljöarbete är genomfört. Flera medarbetare är sjukskrivna och går på rehab, mörkertalet är gigantiskt och ändå anser Arbetsmiljöverket att spårvagnsförare ska fortsätta skaka sönder i en monsterspårvagn.

Trots att en förare brutit höften när hen kört monstervagnen, vilket skyddsombuden först fick reda på via en journalist. Inte ens en höftledsfraktur fick företaget att inse att det är olämpligt att köra spårvagnstypen. Föraren som skadades fick ofattbart nog fortsätta köra vagnstypen som skadat hen under sju månader. Något systematiskt arbetsmiljöarbete har överhuvudtaget inte existerat inom GS. Brister har snarare mörkats, förare som meddelat att de fått besvär har kallats ”gnällkäringar” och ”negativa” och kallats in på disciplinsamtal. 

Det här är sorgligt och förstör totalt spårvagnsförares arbetsmiljö. Och problemen är inte på något sätt unika för Göteborgs Spårvägar. Arbetsmiljön kommer långt ner i prioritetslistan på alldeles för många arbetsplatser. Och vad som hänt med Arbetsmiljöverket är en gåta. 

Myndigheten som en gång i tiden skyddade människor från ohälsa och skador samt räddade människoliv verkar ha fått direktiv att i så stor utsträckning som möjligt undanröja åtgärder från skyddsombud för företag som vill maximera produktion till vilket pris som helst, inklusive människors hälsa. 

Frågan är hur Arbetsmiljöverket ser på sin uppgift. För vad är arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter som tillsammans utgör arbetsmiljölagstiftningen till för, om de inte ens åtföljs? 

Och vad ska skyddsombud finnas för om de ständigt körs över när de försöker skydda människor genom att använda lagen då företag vägrar att genomföra ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete? 


Johan Kanmert

Skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion Trafik