Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spårvagn modell 32 är ett monster – ta den ur drift

Göteborgs Spårvägar har Europas äldsta spårvagnsflotta för reguljär trafik. Det gör vagnarna till spårvagnarnas Jurassic Park, skriver Johan Kanmert.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Johan Kanmert, skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot sektion trafik Kommunal Väst
Foto: PRIVAT
Jurassic Park.
Foto: LMK LANDMARK MEDIA LTD

Göteborg Spårvägars spårvagnsflotta innehåller bland annat 64 felkonstruerade monster. Tillsammans med övriga gamla vagnar utgör modell 32 spårvagnarnas Jurassic Park. Göteborgs Spårvägar måste se till att förarna får till en acceptabel arbetsmiljö, skriver skyddsombudet Johan Kanmert vid sektion trafik Kommunal Väst.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Den Europeiska arbetsmiljöveckan genomförs årligen vecka 43 och pågår 2020 mellan 19 och 23 Oktober.

Tyvärr finns enorm förbättringspotential när det gäller arbetsmiljö på i stort sett hela arbetsmarknaden. Människor skadas fortfarande på arbetsplatser och dödsolyckor förekommer tragiskt nog också.

Alltför ofta förekommer arbetsmoment som är skadliga för människor. Ett sådant arbetsmoment är att köra spårvagn av modell 32. I dag finns det 64 stycken sådana spårvagnar som används i Göteborg och Mölndal.

Den här spårvagnsmodellen är ett monster som är helt felkonstruerad vilket innebär att föraren kastas hejdlöst både i sidled och studsar upp och ner. Dessutom är det omöjligt att nå reglagen på instrumentpanelen om armarna är kortare än en och en halv meter. Att råka ut för en skakning när man tvingas sträcka sig fram till instrumentpanelen gör ont och leder i värsta fall till skador på rygg och nacke. Värmesystemet fungerar dåligt både på sommar och på vinter. Körhandtaget är utformat så att det blir skador i vänster arm och hand.

Mängder av försök har gjorts för att kompensera den monstruösa konstruktionen, tyvärr har inget lyckats. Effekten blir att spårvagnsförare får rygg- och nackproblem av alla skakningar och ryck, en del blir sjukskrivna och behöver rehabilitering.

Att spårvagnen av modell 32 överhuvud taget rullar på spåren i Göteborg är en skandal. Upphandlingen hade monumentala brister och tog inte hänsyn till något annat än lägsta pris. Det lägsta priset har dock inte blivit särskilt billigt eftersom spårvagnarna egentligen aldrig har fungerat som de ska. De är dåliga på alla sätt. Ingen komfort för resenärer, urusel arbetsmiljö för förarna, de fungerar sällan som de ska och de är den överlägset dyraste spårvagnen i drift av de modeller som körs i Göteborg och Mölndal.

Den misslyckade upphandlingen har också fått konsekvensen att Göteborgs Spårvägar har Europas äldsta spårvagnsflotta för reguljär trafik. Nämnda flotta innehåller 113 spårvagnar från 1960- och 70- talen, 80 från 1980- talet och 64 felkonstruerade monster från 2000- talets första årtionde. Tillsammans utgör de spårvagnarnas Jurassic Park.

Det är väldigt ledsamt att spårvagnsförare ska tvingas betala priset för en av de sämre upphandlingarna av spårvagnar som någonsin gjorts med en undermålig arbetsmiljö som skadar dem och leder till sjukskrivningar.

Situationen är ohållbar. Det är ohållbart att fler och fler spårvagnsförare drabbas av rygg- och nackproblem, smärtor i vänsterarmen på grund av ett antiergonomiskt körhandtag, smärtor i benet på grund av ett felaktigt utformat säkerhetsgrepp eller att de sitter och fryser i kylskåpskalla spårvagnar på vintern och svettas i växthusvarma diton på sommaren.

En ordentlig förbättring krävs och det snabbt. Skyddsombuden på Göteborgs Spårvägars avdelning Trafikpersonal och service kan omöjligt acceptera att spårvagnsförare skakar sönder. Göteborgs Spårvägar måste se till att förarna får till en acceptabel arbetsmiljö i den här spårvagnsmodellen, som har en helt och hållet fientlig arbetsmiljö som läget är nu.

Om inget händer kommer skyddsombuden tvingas ifrågasätta om dessa spårvagnar överhuvudtaget kan fortsätta användas eftersom de är uppenbart ohälsosamma och skadar förarna som kan tvingas sitta och skaka i dem upp till tio timmar per dag.


Johan Kanmert

Skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot sektion trafik Kommunal Väst