Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Soppatorsk för regeringen i Preem-hanteringen

Raffinaderiet i Lysekil släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid än raffinaderier i Västeuropa i genomsnitt, skriver Elisabeth Svantesson (M) och Louise Meijer (M).Foto: HENRIK JANSSON/GT
Elisabeth Svantesson (M), ekonomisk-politisk talesperson.Foto: FREDRIK WENNERLUND
Louise Meijer (M), miljö- och klimatpolitisk talesperson.Foto: Riksdagen

Att regeringen tagit över tillåtlighetsprövningen för raffinaderiet i Lysekil uppvisar en bristande respekt för domstolarnas oberoende. Regeringens agerande skadar inte bara klimatet utan även den svenska ekonomin, skriver Elisabeth Svantesson (M) och Louise Meijer (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Regeringens klimatpolitik har ett snävt nationellt perspektiv. För att på kort sikt åstadkomma låga utsläppssiffror i Sverige riskerar Socialdemokraterna och Miljöpartiet medvetet att utsläppen ökar ännu mer globalt. Det är konsekvensen av att regeringen har tagit över tillåtlighetsprövningen av Preems utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil.

Det är i sig anmärkningsvärt att regeringen har tagit över tillåtlighetsprövningen efter att Mark- och miljödomstolen kommit med sin dom. Enligt riksdagens egen utredningstjänst har det aldrig tidigare hänt att regeringen prövat tillåtligheten sedan en mark- och miljödomstol avgjort ärendet. Att regeringen lägger sig i och tar över en pågående domstolsprocess avslöjar en bristande respekt för domstolarnas oberoende.

Regeringens agerande blir extra allvarligt med tanke på konsekvenserna för såväl klimatarbetet som svensk ekonomi. Självklart ska Sverige ta fullt ansvar för att minska sina utsläpp och senast år 2045 nå målet om nettonollutsläpp. Men det får inte ske på bekostnad av ännu högre utsläpp globalt och en svag svensk ekonomi.

Raffinaderiet i Lysekil släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid än raffinaderier i Västeuropa i genomsnitt. Bensin och diesel tillverkas förmodligen med lägre utsläpp här än någon annanstans i världen. Fortfarande kommer 80 procent av världens energi från fossila källor. Då är det bättre för klimatet om bensin och diesel under en övergångsperiod tillverkas i Sverige än någon annanstans. 

Utbyggnaden av raffinaderiet är också viktigt för att skynda på den gröna omställningen inom transportsektorn, eftersom det tillåter Preem att framställa förnybara drivmedel, som ersätter fossil bensin och diesel. Det är i användarledet, alltså i transporterna, som de största utsläppsminskningarna kan åstadkommas genom att byta från fossila till förnybara bränslen. 

Moderaterna är övertygade om att mer biodrivmedel tillsammans med snabb elektrifiering av bilar och lastbilar är avgörande för att minska utsläppen från transportsektorn och nå klimatmålen. Regeringen framstår som inkonsekvent när den i ena stunden säger sig vilja satsa mer på biodrivmedel, för att i nästa sätta käppar i hjulen för företag som vill tillverka det. 

Regeringens agerande skadar inte bara klimatet. Även den svenska ekonomin tar skada. Regeringen lovade att Sverige år 2020 skulle ha lägst arbetslöshet i EU. Men det löftet har inte infriats. Sverige tillhör de länder som har högst arbetslöshet. Sverige har också lägst tillväxt i hela Europa, trots att vi har upplevt den längsta högkonjunkturen i modern tid. Sverige står med andra ord illa rustat inför den dag då ekonomin vänder nedåt. 

I det här läget borde inte regeringen säga nej till investeringar som ger fler jobb i Sverige. Enligt uppgift rör det sig om investeringar på 15 miljarder kronor och många fler jobb till raffinaderiet, vilket redan i dag anställer 600 personer. Betydelsen av raffinaderiet i Lysekil och kommunerna runtomkring är stor. Både Moderaterna och Socialdemokraterna lokalt månar därför om raffinaderiets utveckling. 

Varför ska Sverige säga nej till nya jobb och minskade globala utsläpp? När Moderaterna styrde Sverige minskade utsläppen med nästan 20 procent, samtidigt som ekonomin växte med nästan 10 procent. Regeringens klimatpolitik präglas av symboler och ineffektiva åtgärder, med resultatet att utsläppsminskningarna nästan har upphört och att svensk ekonomi utvecklas mycket dåligt.

Moderaterna tycker att tillståndet för Preems utbyggnad ska avgöras i domstol och inte av regeringen på politiska grunder. Det tjänar både klimatet och svensk ekonomi på.

 

Elisabeth Svantesson (M)

Ekonomisk-politisk talesperson

 

Louise Meijer (M)

Miljö- och klimatpolitiska talesperson