Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Soppatorsk för de som klamrar fast vid oljebubblan

Jan Du Rietz, trafikjournalist.Foto: PRESSBILD
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Det är förståeligt att Jörgen Warborn (M) försvarar den gamla oljeindustrin och användandet av bensin och diesel, skriver trafikjournalisten Jan Du Rietz i en replik.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Klimatkrisen är akut och förbränningen av olja måste egentligen upphöra omedelbart. Görs ingenting blir kostnaden oerhörd och jorden svår att leva på. Omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer också kosta mycket. Tiden är dessutom extremt knapp och EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) önsketänker i replik på GT Debatt om Preems planerade utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. 

 

Det gäller tydligen att skjuta på den oundvikliga omställningen och krama de sista vinstmiljarderna ur oljebubblan.

 

Men de oljeländer och oljebolag som tror att efterfrågan på bensin bara kommer att öka har inte sett tecknen på marknaden. Kör Preem på som vanligt får bolaget problem när klimatomställningen plötsligt börjar ta fart. Det sker ju en snabb utveckling på transportsidan bort från fossila bränslen. Gas- och eldrift är på gång. Ta till exempel fartyg som drivs av gas, el och till och med vind tack vare bland annat rotorsegel med målet att få dem fossilfria.

 

För vägtrafiken är också målet att snabbt lämna oljan. Undertecknad har själv bytt familjens gamla Volvokombi till mindre bil i Golfklassen och halverat förbrukningen och sänkt bränslekostnaden drastiskt. Familjen tål därför kraftiga skattehöjningar på fossilbränslet. Nästa steg är att köpa en begagnad el- eller biogasbil. Man kan alltså göra något åt koldioxidutsläppen och ändå ha råd att köra bil. Bensinupproret 2.0 borde alltså kunna lägga ned verksamheten. 

 

Det är förståeligt att Jörgen Warborn försvarar den gamla oljeindustrin och användandet av bensin och diesel. Enorma pengar tjänas och samhället har blivit alltmer oljedopat under de senaste 100 åren. Men utvecklingen kan vända snabbt och bilister slutar nu köpa Preem-bensin på grund av bolagets utbyggnadsplaner. Preem är dock en liten spelare på världsmarknaden och raffinerar bara några få procent av råoljan i Europa där det finns 70 till 80 raffinaderier. Om utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil stoppas innebär det inte att Preem slutar tillverka bensin och diesel där. När ett företag vill genomdriva något är ett vanligt knep att hota med flytt utomlands.   

 

EU:s handel med utsläppsrätter är ineffektiv och har kritiserats hårt. Värstingutsläppare av koldioxid som raffinaderier har inte behövt agera snabbt och kan dessutom tjäna miljarder på de utsläppsrätter man fått gratis. Preem tillhör de stora vinnarna. Men regeringen försöker inte hitta vägar att kringgå och kortsluta systemet med utsläppshandel och MP vill inte utvisa svensk industri ur landet. Warborns onödiga påhopp hjälper inte klimatet. 

 

Jan Du Rietz

Trafikjournalist