Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Släpp den ideologiska bromsen, behåll GS Buss

Jonas Attenius (S), oppositionsråd i Göteborg.Foto: PRESSBILD
Blerta Hoti (S), oppositionsråd i Göteborg.Foto: JOHANNA WAAK

Alliansen i Göteborg vill sälja kommunens eget bussbolag GS Buss till privata och vinstdrivande marknadsintressen. Vi vill att det offentliga fortsätter ha kontroll över kollektivtrafiken, skriver oppositionsråden Jonas Attenius (S) och Blerta Hoti (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Återigen väljer det moderatledda högerstyret i Göteborg att tvinga fram utförsäljningar av det som vi äger gemensamt. Denna gång vill alliansen sälja kommunens eget bussbolag, GS Buss, till privata marknadsintressen. 

 

Förslaget är förstås, precis som alla högerstyrets marknadsexperiment, ideologiskt motiverat. Den officiella förklaringen är att GS Buss saknar möjlighet att vinna en upphandling från Västtrafik och därför måste säljas. Vi vill i stället att det offentliga fortsätter ha kontroll över kollektivtrafiken.

 

Utförsäljningen tvingas fram trots att GS Buss är ett välskött bolag med god ekonomi, nöjda resenärer och som inte fått samma kritik för sina fordon som de privata bussbolagen. Faktum är att många har valt att jobba på GS Buss just för att kommunen står för något positivt: Trygga villkor, god arbetsmiljö och möjligheter till såväl fortbildning som karriär. Dessa är förutsättningar även för kvalitet och en trygg kollektivtrafik i sin helhet. 

 

Detta visar på upphandlingsförfarandets mörka baksida: Gemensamt ägda, lokalt verkande bussbolag kan inte stå sig i osund och orättvis konkurrens mot internationella giganter som vill pressa sig in på lukrativa marknader. Västra Götalandsregionen sitter på makten att stoppa detta. Alliansen och Miljöpartiet, som har regerat regionen ihop sedan 2014, vill nämligen fortsätta upphandla busstrafiken. Då är det framför allt lägst pris som gäller. 

 

Högerns utförsäljningsvurm innebär att våra busschaufförers jobb läggs ut på en marknad, där konkurrensen till delar utgörs av utländska kapitalintressen och i vissa fall bolag som ägs av andra stater. Många av dessa storföretag saknar känsla av samhällsansvar för Göteborg. Flera av dem har som strategi att aggressivt pressa ner priserna, ta sig in på den svenska marknaden, slå ut välfungerande kommunala bussbolag och tjäna sin vinst på svenska skattepengar. 

 

Privatiseringar kostar pengar. Som i all annan skattefinansierad men marknadsberoende verksamhet krävs en dyr och växande byråkratisk apparat för att kontrollera att vinstdrivna aktörer sköter sig. Eventuella effektivitetsvinster går därmed förlorade. Det kan vi aldrig acceptera. Våra skattepengar ska gå till det de är avsedda för, inte till vinstjakt. Demokratisk kontroll över busstrafik i form av ett eget bussbolag ger oss däremot möjlighet att driva på för att fordonen ska vara så klimatsmarta som möjligt, genomföra ständig teknikutveckling, ge personalen goda arbetsvillkor och sätta in trygghetsåtgärder vid behov. 

 

Därför tänker vi göra allt i vår makt för att stoppa försäljningen. Men vi stannar inte där: Socialdemokraterna går också fram med ett krav om att utreda hur hela eller delar av busstrafiken kan återtas i offentlig kontroll. För oss är det självklart att medborgarna ska ha gemensam kontroll över våra gemensamma resurser. Vi vill att Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen, tillsammans, sätter skattebetalarna först och noggrant går igenom förutsättningar för att bedriva hela eller delar av busstrafiken inom Göteborg i gemensam, kommunal regi. Vi måste våga ställa en viktig fråga: Kan vi sköta busstrafiken bättre gemensamt? 

 

Kommunal busstrafik är inget unikt. Redan i dag har städer som Uppsala, Örebro, Skellefteå och Luleå olika former av busstrafik i gemensam regi, utan föregående upphandling. I ännu fler kommuner och regioner pågår dessutom utredningar om återgång till busstrafik i offentlig regi. Som skäl anförs kostnadseffektivitet, flexibilitet och den demokratiska kontroll som följer av egen makt över viktiga kollektivtrafiksystem. Pendeln svänger – från privatiseringar och marknadsexperiment, tillbaka till gemensam kontroll över våra gemensamma resurser. 

 

Det går inte att komma undan att marknadsexperimenten i Sverige har misslyckats. Förhoppningsvis är fler partier villiga att släppa på den ideologiska bromsen. Kollektivtrafiken är för viktig för att lämnas helt i företagens händer. 

 

Jonas Attenius (S)

Oppositionsråd i Göteborg

 

Blerta Hoti (S)

Oppositionsråd i Göteborg