Kristoffer Westlung, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: PrivatKristoffer Westlung, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat
Kristoffer Westlung, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat
Sören Jensen, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: PrivatSören Jensen, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat
Sören Jensen, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat

Skona oss från osanningar om Västlänken

Publicerad

Skona Göteborg presenterar inga uppgifter som inte är kända sedan länge, menar debattörer från Ja till trängselskatt i Göteborg i en replik om Västlänken.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Sin vana trogen lutar sig motståndet mot Västlänken på konspirationsteorier när de i sin debattartikel den 5 april på GT Debatt försöker påskina att Västlänken skulle minska kapaciteten på Göteborg Centralstation och att det av Banverket ratade Förstärkningsalternativet skulle vara ett bättre alternativ. Ingenting av detta stämmer.

 

Den nämnda rapporten från 2011 säger det som de som följer projektet redan borde veta: Västlänkens kapacitet kommer inte att kunna utnyttjas fullt ut när den öppnas. Först när omgivande banor byggs ut kommer Västlänkens fulla nytta att frigöras. Inget nytt under solen.

 

När rapporten skrevs såg det ut som om att det fanns kapacitet över på Göteborg C, men sedan dess har dubbelspåren på Norge/Vänernbanan blivit klara och Alependeln börjat trafikera med kvartstrafik. Redan 2012 tvingades därför Trafikverket att förklara Göteborg C överbelastad.

 

Sedan rapporten skrevs har också planskildheten i Olskroken beslutats, vilken kommer att byggas samordnat med Västlänken. Den brist i Olskroken som påpekas i rapporten är alltså inte aktuell, och anslutningen i Almedal har utformats på det sätt som rapporten föreslog. Den senare och mer utförliga kapacitetsutredningen som gjorts konstaterar att kapaciteten vid Göteborg C nästan fördubblas, från dagens 675 till 1 125 ankomster och avgångar per dygn.

 

Organisationens förkärlek till konspirationsteorier är högst påtaglig när de hävdar att Trafikverket försöker vilseleda remissinstanser, regering och allmänhet genom att underlåta sig att offentliggöra rapporten fastän innehållet är känt sedan länge. Att Skona Göteborg plötsligt ramlar på rapporten visar istället hur dåligt pålästa de faktiskt är i sakfrågan. Gång på gång underkänner de Trafikverkets beräkningar när resultaten inte passar, men en förlegad rapport de kan misstolka accepteras som oantastlig sanning. Att Västlänken inte kommer kunna utnyttjas fullt ut från början, men också är en förutsättning för att kunna bygga ut omgivande järnvägsnät, är väl känt sedan länge.

 

Att Förstärkningsalternativet skulle ha en större kapacitet än Västlänken stämmer heller inte. Järnvägsutredningen ger samma kapacitet för samtliga utredningsalternativ, inklusive Västlänken, men Förstärkningsalternativet visade, i motsats till Västlänken, att dagens höga störningskänslighet kvarstår. Dessutom skulle delar av Olskroken behöva rivas, samt ett stort område norr om stationen tas i anspråk, ett område där man hellre vill bygga stad. Hur en grupp som benämner sig ”Skona Göteborg” helt bortser från detta får de själva försöka förklara.

 

Så skona oss istället från påhitt och falska påståenden i fortsättningen. Lägg er tid och resurser på att utveckla Göteborg positivt inför framtiden, i stället för att gnälla och klaga på en samhällsutveckling ni inte kan påverka.

 

Sören Jensen

Kristoffer Westlund 

Ja till trängselskatt i Göteborg

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag