Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skona oss från osanningar om Västlänken

Kristoffer Westlung, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat
Sören Jensen, Ja till trängselskatt i Göteborg. Foto: Privat

Skona Göteborg presenterar inga uppgifter som inte är kända sedan länge, menar debattörer från Ja till trängselskatt i Göteborg i en replik om Västlänken.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Sin vana trogen lutar sig motståndet mot Västlänken på konspirationsteorier när de i sin debattartikel den 5 april på GT Debatt försöker påskina att Västlänken skulle minska kapaciteten på Göteborg Centralstation och att det av Banverket ratade Förstärkningsalternativet skulle vara ett bättre alternativ. Ingenting av detta stämmer.

 

Den nämnda rapporten från 2011 säger det som de som följer projektet redan borde veta: Västlänkens kapacitet kommer inte att kunna utnyttjas fullt ut när den öppnas. Först när omgivande banor byggs ut kommer Västlänkens fulla nytta att frigöras. Inget nytt under solen.

 

När rapporten skrevs såg det ut som om att det fanns kapacitet över på Göteborg C, men sedan dess har dubbelspåren på Norge/Vänernbanan blivit klara och Alependeln börjat trafikera med kvartstrafik. Redan 2012 tvingades därför Trafikverket att förklara Göteborg C överbelastad.

 

Sedan rapporten skrevs har också planskildheten i Olskroken beslutats, vilken kommer att byggas samordnat med Västlänken. Den brist i Olskroken som påpekas i rapporten är alltså inte aktuell, och anslutningen i Almedal har utformats på det sätt som rapporten föreslog. Den senare och mer utförliga kapacitetsutredningen som gjorts konstaterar att kapaciteten vid Göteborg C nästan fördubblas, från dagens 675 till 1 125 ankomster och avgångar per dygn.

 

Organisationens förkärlek till konspirationsteorier är högst påtaglig när de hävdar att Trafikverket försöker vilseleda remissinstanser, regering och allmänhet genom att underlåta sig att offentliggöra rapporten fastän innehållet är känt sedan länge. Att Skona Göteborg plötsligt ramlar på rapporten visar istället hur dåligt pålästa de faktiskt är i sakfrågan. Gång på gång underkänner de Trafikverkets beräkningar när resultaten inte passar, men en förlegad rapport de kan misstolka accepteras som oantastlig sanning. Att Västlänken inte kommer kunna utnyttjas fullt ut från början, men också är en förutsättning för att kunna bygga ut omgivande järnvägsnät, är väl känt sedan länge.

 

Att Förstärkningsalternativet skulle ha en större kapacitet än Västlänken stämmer heller inte. Järnvägsutredningen ger samma kapacitet för samtliga utredningsalternativ, inklusive Västlänken, men Förstärkningsalternativet visade, i motsats till Västlänken, att dagens höga störningskänslighet kvarstår. Dessutom skulle delar av Olskroken behöva rivas, samt ett stort område norr om stationen tas i anspråk, ett område där man hellre vill bygga stad. Hur en grupp som benämner sig ”Skona Göteborg” helt bortser från detta får de själva försöka förklara.

 

Så skona oss istället från påhitt och falska påståenden i fortsättningen. Lägg er tid och resurser på att utveckla Göteborg positivt inför framtiden, i stället för att gnälla och klaga på en samhällsutveckling ni inte kan påverka.

 

Sören Jensen

Kristoffer Westlund 

Ja till trängselskatt i Göteborg

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!