Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skolinspektionen ska inte ge extremister flera chanser

Roger Haddad (L), skolpolitisk talesperson, vice ordförande utbildningsutskottet.Foto: MAGNUS FRÖDERBERG
Skolor som drivs av extremister ska varken ha tillstånd eller få offentlig finansiering, skriver Roger Haddad (L).Foto: SHUTTERSTOCK

Den kritiserade Römosseskolan i Göteborg har nu fått klartecken från Skolinspektionen att utöka sin verksamhet. Beslutet är obegripligt och visar att myndighetens tillämpning är alldeles för generös, skriver Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Den kritiserade Römosseskolan i Göteborg har nu fått klartecken från Skolinspektionen att utöka sin verksamhet. Beslutet är obegripligt och visar att myndighetens tillämpning är alldeles för generös, i stället för ett direkt avslag. Tillståndet sänder en tam signal till skolorna, som att vi inte riktigt tar frågan på stort allvar. Skolor ska inte kunna åberopa gamla starttillstånd från 2015, i synnerhet om de återkommande kritiserats för brister i sin verksamhet. Den regeln måste omgående ändras.

 

Inte nog med att verksamheten återkommande kritiserats, nu pågår även andra granskningar av befintlig verksamhet på Römosseskolan. Detta, i kombination med debatten om samröre och koppling till extremism och radikalisering, borde självklart innebära att skolan inte endast ska få ett nej till att utöka sin verksamhet utan helt få tillståndet återkallat. 

 

Skolinspektionen har varit alldeles för försiktig trots allvarliga brister som riskerar påverka eleverna negativt. Skolor som drivs av extremister ska varken ha tillstånd eller få offentlig finansiering. När jag som liberal representant förhandlade åtgärder mot extremism och terrorism med regeringen identifierade vi flera områden där Sverige sackat efter. Det gällde allt från straffskalor, kriminalisering av terrorresor till åklagarväsendets bristande resurser. Eftersatt var också det lokala arbetet mot inhemsk extremism. Staten, regioner och kommuner måste stoppa alla offentliga bidrag och stöd till samfund och föreningar som motverkar jämställdhet och demokrati. Problemen finns kvar och det gäller även förskolor och skolor.

 

Liberalerna kräver ett moratorium för nya konfessionella skolor och ett permanent etableringsstopp för tillkommande, vilket nu utreds. Inför en anmälningsplikt – i dag vet ingen hur många skolor som egentligen har konfessionell inriktning. Till skillnad från regeringen menar vi att även befintliga konfessionella skolor inte ska få utöka sin verksamhet.

 

Uppdraget till Skolinspektionen måste skärpas och deras verktygslåda utökas ytterligare, utöver etableringskontroll och ägarprövning. De delarna är otillräckliga. Skärpningar måste till i skollagen för att komma åt skolor som struntar i vetenskaplighet i undervisningen, drivs av homofobiska åsikter och struntar i jämställdhetsarbetet. 

 

Skolor som Römosseskolan behandlar inte flickor och pojkar utifrån samma principer och med skollagen som grund i sitt uppdrag. Detta ärende är ett exempel på hur parallellsamhällen riskerar växa fram och fördjupa de problem som redan finns i de särskilt utsatta områdena. Där andra normer och regler gäller och där barn och unga inte ges samma förutsättningar. Där obligatoriska ämnen som idrott och religion plötsligt blir frivilliga för eleverna, av religiösa skäl. Även om elevernas betyg påverkas negativt innebär detta att skolan inte säkrar en allsidig utbildning för alla elever.

 

Römosseskolan, även tidigare Vetenskapsskolan med flera, är inga nya verksamheter. Kritiken har inte varit av enklare art, exempelvis kring andel obehöriga lärare eller skolbibliotek. Det är skolor som under flera år aktivt motverkat liberala demokratiska värderingar och som agerat i strid med skollagen. Skolinspektionen måste ha en nolltolerans mot de verksamheterna, agera direkt och aktivt pröva fler ärenden även om det innebär juridiska processer. Myndigheten måste använda sina befogenheter fullt ut i avvaktan på politiska initiativ.

 

Roger Haddad (L)

Skolpolitisk talesperson, vice ordförande utbildningsutskottet