Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skoldebatten kan inte bara handla om friskolorna

Socialdemokraterna vill tyvärr att debatten bara ska handla om friskolorna, skriver Kristina Axén Olin (M) och Marie-Louise Hänel Sandström (M).
Foto: COLOURBOX
Kristina Axén Olin (M), riksdagsledamot, utbildningspolitisk talesperson och 2:e vice Ordförande i Utbildningsutskottet.
Foto: PRESSBILD
Marie-Louise Hänel Sandström (M), riksdagsledamot från Göteborg och ledamot i utbildningsutskottet.
Foto: RIKSDAGEN

Alla skolor ska ha hög kvalitet. Skolvalet ger de som vill, en möjlighet att välja en annan skola än den närmaste, skriver Kristina Axén Olin (M) och Marie-Louise Hänel Sandström (M) i en replik till Aylin Fazelian (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Riksdagsledamoten Aylin Fazelian (S) oroas på GT Debatt över att det är för många elever som inte uppnår gymnasiebehörighet efter nionde klass. I Västra Götalands län gick över 2 814 elever ut från grundskolan utan fullständiga betyg under 2020. Vi moderater instämmer i att detta är helt oacceptabelt och att det inte råder någon tvekan om att det finns flera allvarliga problem i skolan.

Fazelian skriver vidare att kunskapsresultaten ökar. Vi delar inte den uppfattningen.  Allt färre elever i årskurs 6 når godkända betyg och var sjätte elev, motsvarande 600 klasser, lämnar varje år grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Vi ser också att barn till högutbildade klarar sig bättre än andra barn. Tjejer klarar sig bättre än killar. Vi ser även att bristande integration och bostadssegregation slår igenom med full kraft även i skolan.

Socialdemokraterna lägger nu stor kraft på åtgärder som minskar föräldrars och elevers makt över skolgången. Allt medan många riktiga kunskapsreformer lyser med sin frånvaro. Det går att vända utvecklingen om vi gör rätt saker, men det kan inte vänta. Fokus måste ligga på reformer som kan skapa hög kvalitet i skolan för alla elever oavsett skolans driftsform. Det handlar om tydligt ledarskap och bra lärare. Det behövs även ordning, reda och studiero. Betoning ska ligga på kunskap och hög kvalitet i undervisningen. Vi vill se systematiska mätningar och uppföljningar samt även i värsta fall stängning av skolor som inte håller måttet. Det behövs tidiga och tydliga satsningar på svenska för barn som saknar tillräckliga språkkunskaper för att klara skolarbetet.

Socialdemokraterna vill tyvärr att debatten bara ska handla om friskolorna. Vi har inte privatskolor med elevavgifter, utan en skolpeng som gäller lika för alla. Många friskolor visar mycket goda resultat, jämfört med den kommunala skolan.

Tidigare bestämde närhetsprincipen allt. Du gick i skolan där du bodde. Det är fortfarande så att de flesta vill gå i en bra skola nära hemmet, oavsett om det är en kommunal skola eller en friskola. Alla skolor ska ha hög kvalitet. Skolvalet ger de som vill, en möjlighet att välja en annan skola än den närmaste. Det är den valfriheten för föräldrar och elever som Moderaterna värnar.

Självklart är inte skolvalssystemet perfekt, utan vi instämmer i att flera förbättringar kan göras. Dagens kösystem bör förbättras, till exempel med gemensam ansökningsperiod för alla några år före skolstart. Obligatoriskt skolval bör införas för att jämna ut oddsen.

Moderaterna avsätter 50 miljoner kronor mer till Skolinspektionen för att de ska kunna granska skolor mer och föreslå insatser för de skolor som behöver stöd.

Socialdemokraternas förslag på skolområdet är att sänka skolpengen till friskolor, ta bort familjernas val av skola och införa lottning och bussning av elever. Hur blir skolorna bättre av det?


Kristina Axén Olin (M)

Riksdagsledamot, utbildningspolitisk talesperson och 2:e vice Ordförande i Utbildningsutskottet


Marie-Louise Hänel Sandström (M)

Riksdagsledamot från Göteborg och ledamot i utbildningsutskottet