Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skjutsa inte barnen till skolan - låt dem cykla!

Karin Pleijel (MP), oppositionsråd i Göteborg och andre vice ordförande i trafiknämnden.Foto: CATHARINA FYRBERG
Foto: SHUTTERSTOCK

På onsdag fylls skolgårdar och klassrum i Göteborg av alla elever som återvänder till skolan efter sommarlovet. Vissa tar buss, andra blir körda av sina föräldrar – men allt fler borde cykla till undervisningen, skriver oppositionsrådet Karin Pleijel (MP).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Under många år har barnens cykling minskat. På 1980-talet fick de allra flesta barn från sju års ålder cykla eller gå själva. I dag är det bara hälften så många. Det är en stor skillnad mot den rörelsefrihet som många som i dag är föräldrar hade i samma ålder.

 

Endast 10 procent av 15-åringarna har minst en timmes fysisk aktivitet om dagen, vilket är WHO:s rekommendation. Våra unga riskerar att bli den första generationen i modern tid som får en kortare medellivslängd och sämre livskvalitet än sina föräldrar på grund av allt stillasittande.

 

I år under coronapandemin har cykelförsäljningen ökat kraftigt. Fler ser cykeln som ett alternativ till att åka kollektivt för att minska risken för smitta. Både internationellt och här är cykeln i fokus på ett sätt som den inte varit på länge.

 

Vi behöver göra mer för att få fler barn att cykla både till skolan och på fritiden och grundlägga goda resvanor som håller en livstid. Undersökningar visar att många barn vill cykla till skolan men att föräldrarna ofta väljer att köra dem med bil i stället. Var fjärde elev körs till skolan i bil och hälften av rektorerna i landet anser att skjutsandet är den största trafikfaran runt deras skola.

 

De flesta barn bor inom cykelavstånd från sin skola, sex av tio barn i landet bor inom två kilometer från skolan. Även yngre barn kan cykla till skolan. I Göteborg jobbar Cykelfrämjandet med att starta cykel-skolbussar inspirerade av Nederländerna där vuxna cyklar tillsammans med barnen till skolan. Det ger barnen utrymme att bli säkra på balans, lära känna sin cykel och lära sig hur trafiken fungerar.

 

Det handlar både om att stadsplaneringen skapar och utvecklar säkra cykelvägar, men också om att ändra vanor, att ta steget att släppa iväg barnen på cykel till skolan och uppmuntra barnen att cykla.

 

Miljöpartiet i Göteborg driver ständigt på för att det ska bli smidigare och tryggare att cykla. Vi vill snabba på utbyggnaden av fler cykelbanor och öka underhållet, prioritera cykelns framkomlighet i nybyggda områden, sänkta hastigheter vid skolor samt ge staden resurser att arbeta mer aktivt för att öka cyklandet. Vi drev på i cykelfrågorna tidigare, när vi deltog i det rödgrönrosa styret i Göteborg. Vi gör det nu i opposition tillsammans med V och FI.

 

Vi har egentligen inte råd att inte förbättra våra resvanor. Fördelarna med cykel är oerhört många, både för varje cyklist men också för alla som vistas och lever i Göteborg.

 

Barn som cyklar blir friskare, piggare, förbättrar koncentrationsförmågan och studieresultaten. Och så tycker förstås många barn att det är roligt att cykla.

 

Om färre skjutsar sina barn så blir trafikmiljön runt skolan säkrare och risken för olyckor minskar. Samtidigt blir luften runt skolorna bättre.

 

För våra barns skull måste vi också klara att nå FN:s klimatmål och då krävs att vårt resande bli mer hållbart, bland annat att fler cyklar. De flesta resor i stan är korta och många skulle klara dem med cykel. En studie visar att knappt hälften av befolkningen i Göteborg har cykelavstånd till jobbet, det vill säga under 30 minuters cykelväg.

 

Ska vi lyckas skapa goda hållbara resvanor hos våra barn måste vi alla hjälpas åt. Det är ett delat ansvar. Alla föräldrar är oerhört viktiga, men också skolan, vi politiker och många andra som på olika sätt kan bidra till en mer cyklande stad. Låt oss hjälpas åt för att skapa goda förutsättningar så att våra barn kommer i gång och cyklar mer. Vi vill att Göteborg blir en riktigt bra cykelstad.

 

Karin Pleijel (MP) 

Oppositionsråd i Göteborg och andre vice ordförande i trafiknämnden