Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skeppsbrogaraget är som att kasta pengar rakt i älven

Lena Nilsson, ordförande Naturskyddsföreningen i Göteborg.Foto: SIMON JÖNSSON
Dan Baeckström, sammankallande klimatgruppen Naturskyddsföreningen i Göteborg.Foto: PRESSBILD
Oskar Tagesson, sammankallande stadsplaneringsgruppen Naturskyddsföreningen i Göteborg.Foto: SIMON JÖNSSON

Med en minimal majoritet vill socialdemokrater och alliansen driva igenom byggandet av ett garage under Göta älv vid Skeppsbron. Men biltrafiken måste minska, skriver Lena Nilsson, Dan Baeckström och Oskar Tagesson vid Naturskyddsföreningen i Göteborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I våras offentliggjorde Göteborgs stads miljöförvaltning ett förslag till uppdatering av stadens miljö- och klimatprogram som är tänkt att gälla till år 2030. Vi i Naturskyddsföreningen i Göteborg uppfattar programförslaget i mångt och mycket som glädjande progressivt och ambitiöst, något som vi också gav uttryck för i vårt remissvar. Både staden och regionen har tidigare uttalat sin avsikt att utgöra ett föredöme på miljö- och klimatområdet, och det nya programförslaget tar uppenbarligen den målsättningen på allvar. Detta gäller inte minst delmålet för trafiken, som för närvarande är en av de stora klimat- och miljöförorenarna i Göteborg med omnejd.

Vårt stora bekymmer med planen var därför inte dess innehåll, utan dess utsikter att bli verklighet. Som vi skrev i vårt remissvar menar vi att: ”[... ] det finns en betydande risk att programmet antas som ett slags symboliskt manifest, men att genomförandet sedan förhalas och förhindras i olika ekonomiska och administrativa processer.

Och nästan innan bläcket hunnit torka på vårt svar, får vi så ett klockrent exempel på hur stadens föregivna klimat- och miljöambitioner undergrävs av ansvariga politiker på högsta nivå. Med en minimal majoritet vill socialdemokrater och allianspartier nu driva igenom byggandet av ett parkeringsgarage under Göta älv vid Skeppsbron, en gigantisk trafikmagnet mitt i centrum med 700 P-platser, som förutom sina negativa effekter på klimat, luft- och trafikmiljö också kommer att sluka enorma ekonomiska resurser. Redan nu räknas det med en prislapp på uppåt 1,2 miljoner kronor per P-plats. 

Självklart motsätter sig Naturskyddsföreningen i Göteborg detta miljöskadliga bygge. Men det förtjänar också att nämnas att varningar om de miljömässiga och ekonomiska konsekvenserna av projekt som detta inte bara kommer från oss i miljörörelsen. I ett utlåtande från Göteborgs stads eget trafikkontor understryks behovet av att begränsa bilismen genom ”kraftfulla åtgärder av en annan typ än vad som använts hittills”, bland annat ”åtgärder som direkt syftar till att minska biltrafiken till, från och inom Göteborg.” Trafiknämndens remissvar på miljöprogrammet går på samma linje och förklarar att det krävs en minskning av vägtrafikarbetet med 25 procent. Planerna på Skeppsbrogaraget rimmar väldigt illa med denna analys. Dessutom har Göteborg stads parkeringsaktiebolag specifikt avstyrkt garagebygget.

Insikten om den skada som garageprojektet kommer att orsaka vår stad är alltså inte det minsta fördold för de styrande i vår stad. Så vi, och säkert många andra göteborgare, kan inte kan bli kloka på varför många av stadens ledande politiker ändå håller sig så hårt fast i förra seklets bilfixerade trafikpolitik. De jättesummor som man nu bokstavligen vill kasta i älven vid Skeppsbron borde i stället användas till investeringar i hållbar mobilitet. Söker partierna inspiration i detta avseende behöver man inte sträcka sig längre bort än till Göteborgs eget miljöprogram.

 

Lena Nilsson

Ordförande Naturskyddsföreningen i Göteborg

 

Dan Baeckström

Sammankallande klimatgruppen Naturskyddsföreningen i Göteborg

 

Oskar Tagesson

Sammankallande stadsplaneringsgruppen Naturskyddsföreningen i Göteborg