Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Satsa på vägarna i stället för nattåg

Fredrik Eneroth, ordförande MUF Åmål.
Det är dags för regeringen att på riktigt åtgärda problemen med Sveriges och Västra Götalands vägar, skriver Fredrik Eneroth.Foto: COLOURBOX

Landsbygdens vägar försämras. En femtedel av felaktigt utformade och farliga kurvor återfinns i Västra Götaland. Regeringen och Trafikverket måste omprioritera och satsa på vägbehovet, skriver Fredrik Eneroth, ordförande MUF Åmål.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Nyligen presenterade Riksförbundet M Sverige, före detta Motormännens riksförbund, sin årliga vägkvalitetsrapport där det oroväckande klart och tydligt visas att landsbygdens vägar försämras.

 

Samtidigt rapporterar SVT om hur 15 800 kurvor på främst landsvägar är felaktigt utformade och farliga. Av dessa ligger nära en femtedel i Västra Götaland. Farofyllda vägar är inget ovanligt varken för landsbygdsbor eller för storstadsbor. Detta syns i Trafikverkets siffror där man kan se att det omkom nära en person per dag under 2018, en stor ökning jämfört med året innan.

 

Att Sveriges vägar är i det skick de är i dag är oacceptabelt. Ett fungerande infrastruktursystem är en av samhällets grundläggande komponenter och där borde ett annars så utvecklat land som Sverige triumfera. Tyvärr har regeringen valt att ta en annan väg med skräckmetoder som varken hjälper bilisters säkerhet eller plånbok.

 

Drygt 50 miljarder kronor av bestraffningar läggs på privatbilister och mer kan förväntas komma. Regeringen pressar på för höjd reduktionsplikt vilket i praktiken betyder att man behöver tanka allt oftare då den faktiska mängden bensin eller diesel i tanken blir allt mindre. För att läget ska förvärras ännu mer för landsbygden och områden med längre avstånd vill regeringen även ha en kilometerskatt. Införandet av en kilometerskatt skulle vara som att sätta in en taxameter i de fordon det gäller.

 

Det ekonomiska läget förbättras inte heller om man kan skaffa elbil. Priset på el är alldeles onödigt högt och det beror på skatter. Nära halva elpriset är skatter. Genom att bestraffa de miljövänligare transportmedel som finns via att beskatta bränslet pressar man in konsumenter i en omöjlig knipa. Köper du en fossildriven bil får du betala den absurda bensinskatten på 60 procent men köper du en elbil får du betala den än mer absurda elskatten på 50 procent.

 

Dessa skräckmetoder hjälper ingen. Regeringen måste i stället lägga sin energi och statens resurser på att förbättra vägarnas kvalitet och säkerhet. Som exempel felsatsar regeringen 1,45 miljarder kronor på några nattåg och en liten skattereform för vissa kommuner. Dessa skattepengar bör snarare gå till underhåll av och utvecklandet av Sveriges vägar.

 

Trafikverkets agerande måste även ses över för att deras resurser inte ska slösas bort. När det gäller underhåll av vägar skenar kostnaderna. Mellan upphandlingar och slutförda kontrakt med väghållare runtom i landet har kostnaderna blivit över 40 procent dyrare. Detta är ett stort misslyckande för Trafikverket och regeringen. 

 

Men effektivitetsproblemen hos Trafikverket och regeringen går djupare och leder till byråkratiska problem. Vägar med finansiering för utveckling lämnas ofärdiga och farliga. Det är inte ovanligt att arbetsplaner tar fem eller fler år för att komma i gång, detta som ett resultat av långsamma byråkratiska processer.

 

I de nordligare delarna av Västra Götaland, exempelvis mellan Tösse och Åmål, har det planerats sedan minst 2014 att bygga en mötesfri landsväg. Arbetsplanen är ännu inte fastställd till följd av regeringens beslut att 2015 överklaga en fastställelse.

 

Nu är det dags för regeringen att på riktigt åtgärda problemen med Sveriges och Västra Götalands vägar. Det sker inte genom att försöka skrämma i väg bilister genom att beskatta dem. Det sker genom att satsa resurserna på vägarna, säkerställa att resurserna används effektivt och ordna så anläggningar av vägar kan ske snabbare.

 

Fredrik Eneroth 

Ordförande MUF Åmål