Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Satsa på Lysekilsbanan och Norra Bohusbanan

Vänsterpartiet var redan innan pandemin berett att satsa mer statliga pengar på de regionala järnvägarna, jämfört med andra partier, skriver Jan Alexandersson (V) och Jessica Thunander (V).
Foto: HANS CHRISTIANSSON
Jan Alexandersson (V), ledamot i regionutvecklingsnämnden och ersättare i regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen.
Foto: PETER WAHLSTRÖM
Jessica Thunander (V), riksdagsledamot från Skaraborg, ersättare i trafikutskottet.
Foto: PRESSBILD

Vänsterpartiet var redan innan pandemin berett att satsa mer statliga pengar på de regionala järnvägarna, jämfört med andra partier. Ompröva nedläggningen av Lysekilsbanan och skapa ett statligt stödpaket för Norra Bohusbanan, skriver Jan Alexandersson (V) och Jessica Thunander (V).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Verkligheten förändras och det finns anledning att betrakta våra regionala järnvägar ur en ny synvinkel. Västra Götalandsregionen har en relativt stor del av Sveriges regionala järnvägar med Kinnekullebanan, Viskadalsbanan, Älvsborgsbanan och Bohusbanan. 

Vänsterpartiet var redan innan pandemin berett att satsa mer statliga pengar på de regionala järnvägarna, jämfört med andra partier. Det framgår av vår budgetmotion till riksdagen. Vi har stärkts i vår uppfattning och hoppas att andra partier är beredda att ompröva sin inställning. Det är två banor inom Fyrbodal som nu fått förnyad aktualitet. 

I dag körs inga tåg på Lysekilsbanan. Trafikverkets styrelse tog 2018 beslut om att underhållet skulle upphöra i december 2018. Banan ska därefter ligga i träda i tre år innan en slutlig nedläggning, och nu har två år gått. I den remisshantering som föregick Trafikverkets beslut var både länsstyrelsen, flera kommuner och Försvarsmyndigheten negativa till en nedläggning av banan. Det finns en stor investering i Lysekilsbanan från tidigare generationer som, när ”karenstiden” går ut om ett år, helt försvinner. Banan har regionalpolitisk betydelse både för hamnen, företagen i Lysekil och för människors pendlande. Den är viktig för hela Fyrbodal, inte minst med tanke på ett näringsliv i omvandling. 

Därför har Vänsterpartiet i en motion föreslagit att Västra Götalandsregionen ska göra en förnyad utredning om Lysekilsbanan. De två tungt vägande skälen är dels våra erfarenheter av pandemin och dels målsättningen om en fossilfri region 2030. Pandemin har, kanske för alltid, förändrat våra resvanor, semestervanor och synen på självförsörjning av livsmedel och andra varor. Västra Götalandsregionen har i dag en koldioxidbudget med konkreta åtgärder för vad som måste göras för att minska koldioxidutsläppen så att vår del av världen tar sitt ansvar för att klara Parisavtalets överenskommelse om att minska jordens uppvärmning. Lysekilsbanan kan vara en pusselbit i det tuffa omställningsarbete som kommer att krävas och kan göra att delar av utbyggnaden av väg 161 och de utökade utsläpp den skulle innebära kan undvikas. Det gör att Lysekilsbanans framtid går att betrakta från en annan ståndpunkt än vad som gjordes 2018, och det måste göras innan det är försent.

Vi byter spår och argumenterar för Norra Bohusbanan. Det handlar fortfarande om coronapandemin. Vi har nu sett hur sårbar arbetsmarknaden i Strömstad är med sitt beroende av norrmän som shoppar och turistar i kommunen. Arbetslösheten har snabbt stigit i spåren av den norska gränsstängningen och ingen vet i dag om handeln kommer att återgå till det som gällde innan pandemin. Strömstadsborna har en genomsnittligt låg utbildningsnivå och det är många unga som drabbats av arbetslöshet. En del av lösningen för Strömstad är att rejält förbättra möjligheterna till pendling till och från kommunen. Här kommer Norra Bohusbanan in. Den har i dag en så dålig standard att den inte riktigt är att räkna med som en pendlingsmöjlighet till Uddevalla eller Göteborg och det behöver åtgärdas. Det finns anledning att dra paralleller med det stödpaket som Trollhättan fick när Saab la ner sin verksamhet. Det finns en samstämmig uppfattning om att en stor och viktig del i stödet var utbyggnaden av vägen och järnvägen söderut, som i dag är ett viktigt pendlingsstråk åt båda håll. I dag har Strömstad samma behov.

Vi som representerar Vänsterpartiet i Västra Götalandsregionen respektive riksdagen agerar nu för att ompröva nedläggningen av Lysekilsbanan och få till ett statligt stödpaket för Norra Bohusbanan och vi ser att det av nödvändighet måste göras utan att medlen tas från de andra regionala järnvägarna. Det krävs en ny statlig satsning på Lysekilsbanan och Norra Bohusbanan


Jan Alexandersson (V)

Ledamot i regionutvecklingsnämnden och ersättare i regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen 


Jessica Thunander (V)

Riksdagsledamot från Skaraborg, ersättare i trafikutskottet