Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så kan båtägare sova lite lugnare om natten

Foto: YAMAHA
Christopher Sjöblom, ansvarig Marin vid Yamaha Motors Scandinavia.Foto: PRIVAT

Omstrukturera gränspolisen, tullen och kustbevakningen till en enda myndighet med ansvar för gränskontroll. Det skulle skapa ett mer effektivt skydd för båtägare, skriver Christopher Sjöblom vid Yamaha Motors Scandinavia.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Båtmotorstölderna har legat på höga nivåer under många år, och varje år stjäls mellan 2 000 och 2 500 båtmotorer enligt Brottsförebyggande rådet. Bara i Västsverige stals det under 2018 över 600 båtmotorer, och under samma år gjorde polisen det rätt anmärkningsvärda uttalandet: ”På en skala 1-10 är det nu 10 i risk för stölder av båtmotorer i väst” när en stöldliga härjade i området. 

 

Problemet är dock inte att enstaka ligor då och då slår till på Västkusten, utan att det är ständigt pågående, systematisk och väl organiserad brottslighet som stjäl motorer i Västsverige och längst hela kusten för att sedan föra motorerna över gränsen och sälja dem vidare. Det krävs nu större krafttag från fler för att stoppa stölderna. 

 

Båtmotorstölderna är med andra ord ett enormt problem för många svenskar. Det har nu även gått så långt att polisen i många fall står handfallna, och polisen säger även rakt ut att det är båtägarna själva som främst måste stå för det förebyggande arbetet. 

 

Enligt Båtbranschens Riksförbund är det uppskattade antalet fritidsbåtar i Sverige cirka 820 000 stycken, vilket betyder att det går en fritidsbåt på var trettonde svensk. Det svenska båtlivet omsätter årligen över 15 miljarder kronor och omkring 12 000 personer i Sverige är beroende av båtbranschen för sin sysselsättning. Det är med andra ord en levande och blomstrande bransch, som samtidigt är enormt utsatt för den organiserade gränsöverskridande brottsligheten. 

 

I dag stjäls större båtmorer än tidigare, och tjuvarna blir allt mer professionella. Båtmotorer på upp till 350 HK stjäls nu från våra hamnar. Förutom den ökande professionalismen, ser vi också att kriminaliteten till stor grad är gränsöverskridande, och där Sverige är långt mycket mer utsatt än våra grannländer. Enligt polisen försvinner cirka 80 procent av alla stulna båtmotorer över gränsen. 

 

Som producent av båtmotorer är detta så klart extremt frustrerande. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga. Som marknadsledande på båtmotorer i Norden har Yamaha givetvis ett ansvar, ett ansvar vi självklart tar. Därför har vi nu ingått i ett samarbete med Securmark, och har som enda motorleverantör infört varningsdekaler, graverade ID-nummer och tusentals micromärken som standard på alla utombordare från 30 hk och uppåt. Detta för att det enkelt och snabbt ska gå att spåra, identifiera och återhämta stulna båtmotorer till deras rättmätiga ägare samt avskräcka kriminella. 

 

Vi gör det således möjligt för polis, tull, kustbevakning och andra instanser att kolla upp registreringen på en stulen motor i Securmarks databas för att koppla motorn till dess rätta ägare. Märkningen fungerar även vid ägarbyten då det går att kontrollera att motorn man köper inte är stöldgods. Men det kommer krävas mer än att vi som producerande aktör stöldmärker våra motorer, för all spårning i världen hjälper inte om våldsmonopolet inte har resurser nog att återhämta stulna motorer. 

 

Det offentliga måste därför ta sitt ansvar, och införa nödvändiga åtgärder för att minska stölderna från våra, och branschens, kunder. Vi ser framför allt tre åtgärder som överordnade andra: 

 

I dagsläget är inte utförsel av stöldgods ett smuggelbrott, vilket gör att tullen inte har några befogenheter att hålla personer på väg ut ur landet som ertappas med till exempel tio stulna båtmotorer. Det tullen i dagsläget kan göra är att tillkalla polis, men om den misstänkte ska med en färja, är denna fri att åka om polisen inte hunnit komma till platsen. 

Öronmärkta resurser till tullen för att kunna kontrollera utförsel av stöldgods i stället för att nästan uteslutande fokusera kontrollerna av införsel av varor. 

Omstrukturera gränspolisen, tullen och kustbevakningen till en enda myndighet med ansvar för gränskontroll. 

 

Så gör vi Västsverige och båtägare tryggare.

 

Christopher Sjöblom

Ansvarig Marin vid Yamaha Motors Scandinavia