Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

S måste visa solidaritet med skärgården

Socialdemokraternas framtid i Göteborg avgörs av om vi är relevanta för alla göteborgare, oavsett om de är storstadsbor eller glesbygdsbor, skriver Karin Greenberg Gelotte (S). Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Karin Greenberg Gelotte (S), ordförande för S i Göteborgs Södra skärgård. Foto: PETER NILSSON
Vrångö i Södra skärgården. Foto: MARIA EKMAN

S i Göteborg har förlorat makten och skakats av ledarkris. GT Debatt inleder i dag debattserien ”Rosornas Göteborg” om partiets framtid. Först ut av S-representanter att ge sin syn på framtiden är ordföranden för Socialdemokraterna i Södra skärgården Karin Greenberg Gelotte.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Få tänker sig Göteborg som glesbygd. Men Göteborg är både en storstad och en stor stad. Stor nog att rymma riktig glesbygd som Södra skärgården. Göteborgs öar har alla glesbygdens problem, som litet befolkningsunderlag, svag samhällsservice, långa resvägar (mätt i tid) samt omständliga och dyrbara transporter.

 

 

Att Göteborg har glesbygdsproblem är inte alltid lätt att förklara. Ett förstärkt samrådsorgan mellan Södra skärgårdens invånare och kommunstyrelsen skulle kunna öka förståelsen avsevärt. Det kan ske genom att den befintliga ö-dialogen i stadsdelsnämnden Västra Göteborg förstärks. Men vi kan också tänka oss att Göteborg inrättar ett glesbygdsråd. Södra skärgården är inte den enda glesbygden i Göteborg.

 

Men samråd måste leda till handling. Efter ett mindre lyckat kommunval, misslyckade eftervalsförhandlingar och en ledarkris med nyval av såväl distriktsordförande som gruppledare i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen behöver Socialdemokraterna i Göteborg en nystart. Då vill vi socialdemokrater i södra skärgården påminna om att alla problem som pockar på en lösning inte är storstadsproblem.

 

 

Det är inte enkelt att driva företag i Södra skärgården och det blir inte enklare när staten drar in sitt transportstöd. Nu krävs kommunal solidaritet om inte stigande transportkostnader skall slå ut exempelvis lokala butiker, helt nödvändiga för invånarna och till glädje för turister. Och vi kan inte leva enbart på en kort turistsäsong. Allt som skall ut till öarna måste fraktas med båt. Det är mycket dyrare än att få varor med bil.

 

Men som göteborgare är vi i Södra skärgården naturligtvis även engagerade i Göteborgs storstadsproblem.

 

Vi vill arbeta för det skall finnas hyresrätter med rimliga hyror för alla som vill bo i hyresrätt. Då är lösningen inte marknadshyror eller att allmännyttans lägenheter omvandlas till bostadsrätter. I stället vill vi att allmännyttan blir marknadsledare i att utveckla standardiserade byggprocesser som pressar ner kostnaderna.

 

 

Ett snedsteg i bostadsdebatten är allianspartiernas vilja att tillåta permanentboende i koloniområden. Ett sådant beslut öppnar upp för andrahandsuthyrning av undermåliga bostäder med extrem trångboddhet. Dessutom kräver åretruntboende förbättrad kommunal service som kan bli dyr för koloniägarna. Alla koloniägare skulle inte ha råd att bo kvar. Några koloniägare skulle ändå kunna tjäna grovt på bostadsbristen. Så vill vi inte ha det.

 

Sommartid möter vi många invandrarfamiljer med många barn ute på öarna. De kommer bland annat från Angered och har råd med en dag på klipporna därför att det är billigt att resa kommunalt i Göteborg. Det vill allianspartierna ändra på genom sitt beslut att dra in den kommunala subventionen till månadskorten. Vi socialdemokrater vill behålla det låga biljettpriset i kollektivtrafiken – för barnfamiljernas skull, men också för att vi vill stimulera fler att åka kollektivt i stället för att ta bilen.

 

Många öbor klarar sina transportbehov med kollektivtrafiken. Men inte alla. Ett gammalt problem som måste få en snar lösning är därför bristen på parkeringsplatser vid färjeläget på Saltholmen. Det finns ingen bro till Södra skärgården och på öarna är biltrafik förbjuden. Det innebär att öbor som behöver bil för att få ihop livspusslet måste ha en parkeringsplats på Saltholmen. För närvarande är kötiden för en fast parkeringsplats minst 20 år. Det är fullständigt orimligt. Öbor skall inte behöva flytta till fastlandet därför att de inte står ut med att ständigt leta efter parkeringsplats.

 

Alla göteborgare har en hjärtefråga. Den kan vara rädsla för marknadshyror eller ilska över att missa en sen färja för att det tog en sån tid att finna en parkeringsplats. 

 

Vi politiker måste lyssna och bry oss. Socialdemokraternas framtid i Göteborg avgörs av om vi är relevanta för alla göteborgare, oavsett om de är storstadsbor eller glesbygdsbor.

 

Karin Greenberg Gelotte (S)

Ordförande för S i Göteborgs Södra skärgård