Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Risk för ökade kostnader om Mobilitetscenter försvinner

Vi befarar att ett minskat individperspektiv kommer att leda till att anpassningsåtgärder överhuvudtaget inte beviljas, skriver flera representanter för funktionshinderrörelsen.Foto: COLOURBOX
Rasmus Isaksson, förbundsordförande DHR – Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet.Foto: PRESSBILD
Marina Carlsson, förbundsordförande Personskadeförbundet RTP.Foto: DAN LINDBERG
Lise Lidbäck, förbundsordförande Neuro.Foto: HÅKAN SJUNNESSON
Maria Persdotter, förbundsordförande RBU – Riksförbundet Rörelsehindrade Barn och UngdomarFoto: STEFAN NILSSON

Trafikverket kommer med stor säkerhet att behöva använda anpassningsföretag i ännu högre utsträckning än vad Mobilitetscenter har gjort, skriver flera representanter för funktionshinderrörelsen i en replik till Försäkringskassans Ulrika Wahlberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Mobilitetscenter i Göteborg bildades av rörelsehinderförbunden DHR, Neuro, Riksförbundet Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, och Personskadeförbundet RTP för att säkerställa möjligheten till en oberoende bedömning i samband med bilanpassningar, körkortsmedicinska utredningar, trafiksäkerhet och mobilitet. Mobilitetscenter i Göteborg verkar nationellt, drivs av en ekonomisk förening och är en fristående verksamhet som får uppdrag av sjukvård, habilitering och Försäkringskassan. 

 

Vi känner nu en stor oro över förlorade möjligheter till utprovning av olika lösningar med hjälp av personer som har expertkunskap om både funktionsnedsättningar och trafiksäkerhet. Det känns som ett steg tillbaka till hur det var förr, innan Mobilitetscenter i Göteborg bildades. 

 

Försäkringskassan skriver i sin replik på GT Debatt att det är direkt felaktigt att tro att beslutet att inte förnya avtalet med Mobilitetscenter skulle bero på en strävan efter lägre kostnader. Vi har svårt att se vad som annars motiverar en uppsägning av avtalet och det samarbete som vi anser har fungerat mycket bra. 

 

Det skäl som Försäkringskassan har angett och som vi redogjorde för i vår debattartikel på GT Debatt den 8 juni känns som en mycket märklig bortförklaring. Försäkringskassan hävdar att det faktum att föreningen ibland anlitar anpassningsföretag som underleverantörer skulle vara orsak till uppsägningen. Detta trots att Trafikverket med stor säkerhet kommer att behöva använda anpassningsföretag i ännu högre utsträckning än vad Mobilitetscenter har gjort.

 

Försäkringskassan skriver vidare att Försäkringskassans och Trafikverkets samarbete har förbättrats och att de har hög tillit till att Trafikverket levererar de utredningar som Försäkringskassan efterfrågar. Men det som Trafikverkets inspektörer saknar är just den unika kompetens som Mobilitetscenter har utvecklat under nästan 20 års tid; en förmåga att se till individens alla behov och den långsiktiga effekten av bilstöd. Dessutom saknar Trafikverket den specifika utrustning som Mobilitetscenter i Göteborg har för bedömning av körförmåga med olika anpassningar.

 

Vi befarar att ett minskat individperspektiv kommer att leda till att anpassningsåtgärder överhuvudtaget inte beviljas, utan blir en privat kostnad. Och att delta i samhällslivet, röra sig fritt och leva ett mer självständigt liv blir naturligtvis svårare om det blir dyrare för individen både vad gäller bilinköp och utrustningsnivå. Många personer med funktionsnedsättning kommer sannolikt att tvingas avstå från att köpa bil. 

 

Rasmus Isaksson

Förbundsordförande, DHR – Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet

 

Marina Carlsson 

Förbundsordförande, Personskadeförbundet RTP

 

Lise Lidbäck 

Förbundsordförande, Neuro

 

Maria Persdotter

Förbundsordförande, RBU – Riksförbundet Rörelsehindrade Barn och Ungdomar