Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resenärer och förare har efterfrågat öppna dörrar

Anna Johansson, enhetschef affärsenheten Västtrafik.
Foto: THOMAS HARRYSSON / VÄSTTRAFIK

För att återöppnandet ska kännas så tryggt som möjligt för Västtrafiks förare är skyddsombud hos trafikföretagen delaktiga i arbetet, skriver trafikbolagets enhetschef vid affärsenheten Anna Johansson i en replik till Kommunals Johan Kanmert.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Att förare är trygga på sin arbetsplats är givetvis högsta prioritet. Det var just därför vi och våra upphandlade trafikföretag tillsammans beslutade att spärra av främre delen av bussarna förra våren. Hur vi kan göra kollektivtrafiken trygg för våra förare och resenärer under pandemin är ett ständigt pågående arbete för oss och våra trafikföretag som är förarnas arbetsgivare. 

Vi har tillsammans med våra trafikföretag tittat på lösningar för att kunna öppna framdörrarna igen, då det är viktigt av flera anledningar. Det är efterfrågat från både förare och resenärer då förare kan ge bättre service när framdörren är öppen. Förare kan också kontrollera biljetter vilket är viktigt för att säkra vår gemensamma kollektivtrafiks intäkter. En annan viktig aspekt för att återöppna framdörrarna och göra mer plats i fordonet är att risken för trängsel vid av- och påstigning minskar när inte alla behöver gå på och av genom samma dörr, vilket bidrar till säkrare resor för våra resenärer. 

Våra partnerföretag som utför trafiken på uppdrag av oss har varit drivande i frågan att kunna återöppna framdörrarna och att ta fram en lösning i form av skyddsglas runt förarhytten. Inför Arbetsmiljöverkets godkännandeprocess gjordes riskanalyser och tester tillsammans med lokala skyddsorganisationer. Arbetsmiljöverket gjorde sedan inspektioner och tester och konstaterade att skyddet är säkert och uppfyller alla krav på smittskydd som de kräver. Arbetsmiljöverket godkände därav lösningen i höstas som ett alternativ till att ha stängd framdörr. Beslutet om stängd framdörr är alltså inte upphävt. Om inte ett säkert skyddsglas finns på plats kan framdörrar inte öppnas. 

När lösningen godkändes inledde vi ett arbete för att kunna återöppna framdörrarna även i vårt område tillsammans med våra trafikföretag. Viktigt att påpeka är också att vi ständigt har en dialog med och får rådgivning av Smittskydd Västra Götaland i alla frågor som rör smittspridning och smittskydd.

För att återöppnandet ska kännas så tryggt som möjligt för våra förare är skyddsombud hos trafikföretagen delaktiga i arbetet. Innan framdörr öppnas behöver en rad insatser göras. För att det ska kännas tryggt och säkert för förare och resenärer, med möjlighet att åtgärda eventuella problem, gör vi det successivt, område för område. Arbetet kommer därför pågå under våren och lokala skyddsombud involveras inför återöppnande i respektive område. Trafikföretagen har även dialog och utbildning tillsammans med förarna inför återöppnandet av framdörrarna. 

Att trafiksäkerheten inte äventyras är givetvis högsta prioritet när trafikföretagen tar fram skyddsglas. I framtagandet av skyddsglas ingår riskbedömningar, tester och provkörningar för att säkerställa att utformningen ger både fullgott smittskydd och fungerar säkert i trafikmiljön. Utöver godkännande från Arbetsmiljöverket är bussarna också kontrollerade i fordonsbesiktningen. Med detta sagt kommer förarnas upplevelse av skyddsglasen att följas upp, upplever förare att det känns osäkert eller ovant på något sätt så kommer trafikföretagen att försöka lösa detta på ett så bra sätt som möjligt. 

Vi kommer följa den här frågan noga och utvärdera arbetet allt eftersom. I och med att återöppnandet sker successivt i regionen har vi möjlighet att fortsätta utveckla det. För att det arbetet ska bli så värdefullt och lyckosamt som vi vill är en väl fungerande dialog med alla berörda parter självklar och avgörande.  


Anna Johansson

Enhetschef affärsenheten Västtrafik