Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd i Göteborg. Foto: HENRIK JANSSON
Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd i Göteborg. Foto: HENRIK JANSSON

Rekordstora rödgröna investeringar i infrastruktur

Publicerad

Vi rödgröna har klarat av att skapa en stad där bilen kan samsas med alla andra trafikslag, skriver trafikkommunalrådet Johan Nyhus (S) i en replik till moderaterna Axel Josefsson och Hampus Magnusson.

När Moderaterna i Göteborg tar sig i toner om en ”bilhatande” rödgrön politik, tar man i så att det blir oseriöst. Just nu byggs Marieholmstunneln, en sexfilig vägtunnel parallellt med Tingstadstunneln. Just nu byggs även Sörredsmotet om, från en daglig flaskhals för tusentals Volvoarbetare och Hisingsbor, till fria flöden i två separata plan. Därtill kommer nya Hisingsbron. Vi rödgröna har investerat rekordstort i att stärka infrastrukturen i och kring Göteborg. 

 

Samtidigt står Göteborg inför förändring. Vår infrastruktur grundar sig på de stora 60-talslösningarna, men i takt med att Göteborg växer, med fler bostäder och arbetsplatser än på årtionden, kan vi inte fortsätta leda trafiken från de stora lederna rätt in och genom innerstan. I city har reducerad biltrafik öppnat upp för gående, cyklister och kollektivtrafik.  

 

Ett bra exempel är Magasinsgatan, i dag en av Göteborgs populäraste gator, med butiker, restauranger och ett blomstrande stråk. För några år sedan det en bilgata med gatuparkering och smala trottoarer. Något gatuliv var inte att tala om. Genom att ta bort gatuparkeringarna för några få bilar och göra gågata, så öppnades området för så otroligt många fler. Det som tillsynes är försämrad tillgänglighet blir i själva verket tvärtom, när inte längre några få – utan det stora flertalet får tillträde till en plats. Trots det är Magasinsgatan fortfarande tillgänglig med bil. I var sin ände ligger två stora parkeringsgarage och man kan fortfarande köra där (på gåendes villkor) för att släppa av eller hämta folk. 

 

Tvärtemot vad Moderaterna hävdar har vi lyckats integrera bilen i stadsmiljön. När flera städer i Europa skapar bilfria zoner, eller som Oslo som från i år till 2019 avvecklar alla gatuparkeringar i innerstaden och planerar för att förbjuda genomfartstrafik, har vi i Göteborg ansträngt oss att hitta lösningar med gångfartsgator, cykelfartsgator och lägre hastigheter som gör att vi kan och klarar av att samsas med alla färdmedel – även i innerstan.

 

Genom att agera medvetet och proaktivt - i kombinationen av väginvesteringar och smart anpassning i city – säkerställer vi att bilen har en positiv roll även i det långsiktigt hållbara Göteborg.

 

Johan Nyhus (S)

Trafikkommunalråd i Göteborg

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag