Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen sviker flygets infrastruktur

Minst tio flygplatser är inte stödberättigade. Trots detta förväntas alla flygplatser vara öppna, skriver Peter Larsson och Fredrik Kämpfe.Foto: COLOURBOX
Peter Larsson Vd Svenska regionala flygplatserFoto: MATS BURMAN
Fredrik Kämpfe Branschchef Transportföretagen – FlygFoto: PRESSBILD

Det är välkommet att staten tar ansvar för Luftfartsverket. Men när inget stöd ges till övriga aktörer på marknaden snedvrids konkurrensen. Trollhättan och Säves flygtrafikledning står utan skyddsnät, skriver Peter Larsson och Fredrik Kämpfe.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Regeringens åtgärder för flyget är otillräckliga och leder till osund konkurrens mellan statliga och regionala flygplatser. Konkurrensen snedvrids när statliga Luftfartsverket får 900 miljoner kronor som kompensation för utebliven flygtrafik, medan övrig flygtrafikledning som finansieras på samma sätt lämnas tomhänt. Fortsätter detta kan flygtrafiken helt komma att upphöra på flera regionala flygplatser.

 

Luftfarten betalar för sin infrastruktur på marken och i luften. Flygtrafikledning, flygplatser, säkerhetskontroller och myndighetstillsyn – ja, hela systemet finansieras normalt sett genom avgifter som flygbolagen tar in från sina passagerare. Utan passagerare och flygtrafik saknas intäkter.

 

Coronakrisen har kortslutit flygets avgiftssystem. Under maj minskade antalet passagerare på Landvetter med närmare 99 procent. Men krisen slår även mot regionala flygplatser som Trollhättan och Halmstad. Enligt Transportstyrelsen beräknas antalet passagerare minska med 61 procent under 2020 och även 2021 förväntas trafiken ligga på volymer långt under 2019. Vi anser därför att staten måste hantera driftsunderskott och ackumulerade avgiftsunderskott som byggts upp under coronakrisen genom lån eller stöd.  

 

Staten skjuter nu till 100 miljoner kronor som ett engångsbelopp till landets regionala flygplatser vilket motsvarar en tredjedel av det ökade underskottet som Sveriges Kommuner och Regioner har hemställt till regeringen om. Men minst tio flygplatser är inte stödberättigade. Trots detta förväntas alla flygplatser vara öppna. Ekvationen går inte ihop och vem ska betala slutnotan? 

 

Men sveket mot flygets infrastruktur slutar inte här.  

 

Avgiften för att upprätthålla flygplatsernas säkerhetskontroller uppgår i dag till drygt 40 kronor per avresande passagerare. Transportstyrelsen beräknar årets underskott till nästan en kvarts miljard kronor. Säkerhetsföretagen efterfrågar svar från regeringen om framtida finansiering eftersom det tar flera månader att återstarta verksamheten igen om personalen som i dag bemannar säkerhetskontrollerna sägs upp. 

 

Ytterligare ett konkret och brådskande exempel på infrastrukturförfall är flygtrafikledningen. I Sverige är marknaden för flygtrafiktjänster konkurrensutsatt med flygtrafikledning i privat och statlig regi. Konkurrensutsättningen har sänkt utgifterna för regionala flygplatser med 15–30 procent av kostnaderna för flygtrafiktjänster.  

 

Det är välkommet att staten tar ansvar för Luftfartsverket. Men när inget stöd ges till övriga aktörer på marknaden, som finansieras på samma sätt och är minst lika drabbade, snedvrids konkurrensen. 

 

De regionala flygplatserna riskerar en dubbelsmäll eftersom de i högre utsträckning använder privatägd flygtrafikledning som bemannar flygledartornet. I Västsverige har Trollhättan och Säve en privat leverantör av flygtrafikledning som nu står utan skyddsnät. Som svar på en direkt fråga till regeringen hänvisar Infrastrukturdepartementet till de 100 miljoner kronor som endast kommer vissa flygplatser tillgodo liksom de generella stödpaketen, trots att dessa åtgärder täcker mindre än 10 procent av intäktsbortfallet. 

 

Regeringen har dessutom avstått från en gemensam europeisk lösning som tagits fram inom det europeiska flygtrafikledningsorganet Eurocontrol som har erbjudit alla medlemsstater ett lån till låg ränta med en fastställd avbetalningsplan. Sverige hade chansen att på samma sätt som andra länder bistå flygtrafikledningen. Men regeringen tackade nej. 

 

Nu måste regeringen ta sitt ansvar för hela flygets infrastruktur.

 

Peter Larsson 

Vd Svenska regionala flygplatser

 

Fredrik Kämpfe 

Branschchef Transportföretagen – Flyg