Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen måste backa om höghastighetstågen

Regeringen behöver erkänna att höghastighetståg inte kommer lösa järnvägens infrastrukturproblem, skriver Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD).
Foto: SHUTTERSTOCK
Magnus Jacobsson (KD), riksdagsledamot Uddevalla.
Foto: PRESSBILD
Hampus Hagman (KD), riksdagsledamot Göteborg.
Foto: PRESSBILD

Västra Götaland riskerar att bli lidande när regeringens planer för höghastighetståg äter upp alla viktiga satsningar som behövs för vår region. Regeringen bör göra omtag och lyssna in den allvarliga kritiken, skriver riksdagsledamöterna Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. DVästra Götaland riskerar att bli lidande när regeringens planer för höghastighetståg likt en gökunge äter upp alla viktiga satsningar vi behöver för vår region. Västkusten har ett fantastiskt läge som nav mellan Oslo, hamnen i Göteborg och kopplingen söderut via den kommande förbindelsen över Fehmarn bält mellan Danmark och Tyskland.

Med Trafikverkets nyutgivna inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen ställs regeringen inför en akut skyldighet att svara på frågan hur de tänker sig framtiden för järnvägen. Med det underlag man nu har vore det blind förnekelse att fortsätta tvinga fram höghastighetståg (HHT). 

Redan Sverigeförhandlingen väckte frågor om den överoptimistiska kommunala medfinansieringen och faran för att HHT skulle överskugga finansieringen för övrig upprustning och utbyggnad av det svenska järnvägsnätet. Detta låg till grund för att vi kristdemokrater förkastade vårt tidigare stöd för Sverigeförhandlingen och höghastighetståg. 

Projektet kommer att bli dyrare och riskerar att byggas utan att förverkliga regionala arbetsmarknadsregioner. Under senare tid har Riksrevisionen, Trafikverket och ett flertal kommuner kritiserat hela projektet genom att påvisa bristande nytta, stegrande kostnader och missade målsättningar. Ändå fortsätter regeringen och stödpartierna med närmast religiös övertygelse argumentera för ett projekt som allt fler dömer ut. Projektet klarar inte att hålla sig inom angivna ramar och de fördelar man tänkt sig kommer inte infrias inom överskådlig tid. 

Samtidigt som HHT diskuteras missar vi samtalet om alla mindre åtgärder som behövs för att göra dagens system mer effektivt. Det osunda fokuset på höghastighetståg gör också att vi inte får till en bra diskussion om upprustning på nuvarande spår samt behovet av nya stambanor. 

Sverige är ett stort land och även om järnvägen inte kan lösa alla våra transportbehov så är det viktigt att binda samman de sträckor där vi redan har investerat så att de kommer till sin rätt. Det är också viktigt att vi bygger ut och förbättrar den nordiska triangeln. Behovet är också stort för regionala satsningar som underlättar för godstrafiken till och från våra hamnar. Därför behövs det en medveten strategi där vi kombinerar regional- och nationell trafik. 

För oss i Västra Götaland är det angeläget med fungerande pendlingsmöjligheter mellan Göteborg - Borås - Jönköping samt att vi får till bättre kapacitet för både person- och godstrafik mellan Alingsås - Göteborg. Det är också viktigt att Europakorridoren mellan Hamburg - Göteborg - Oslo kommer med i den nationella planen med tanke på att bygget av Fehmarn bält redan har kommit i gång. 

Det är även nödvändigt att få till en utbyggnad av Hamnbanan så att vi får ett bättre flöde in och ut ur Göteborgs hamn.

Regeringen behöver erkänna att HHT inte kommer lösa järnvägens infrastrukturproblem. I stället för att försöka bygga upp ett nytt system som till astronomiska kostnader misslyckas lösa de problem vi har, bör vi ta ett omtag för hela järnvägssystemet. 

För vår region, där flödet av gods och arbetskraft spelar så stor roll även för resten av vårt land, står viktiga investeringsbeslut för dörren. Dessa kan inte offras på höghastighetstågets altare.

I ett omtag bör fokus vara att underhålla det vi har, bygga bort flaskhalsar samt bygga nytt där det finns faktisk kapacitetsbrist. Från kristdemokratiskt håll säger vi nej till Sverigeförhandlingen samtidigt som vi strävar efter en bred politisk uppgörelse för en modernisering av det svenska järnvägssystemet.


Magnus Jacobsson

Riksdagsledamot Uddevalla (KD)


Hampus Hagman

Riksdagsledamot Göteborg (KD)