Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Öka säkerheten på vägarna

Katja Nyberg (SD), riksdagsledamot och polis.Foto: PRESSBILD
Thomas Morell (SD), iksdagsledamot och före detta bilinspektör.Foto: PRESSBILD

Fler poliser måste ut på vägarna, kontroller behöver skärpas och fler vägpoliser utbildas, skriver riksdagsledamöterna Katja Nyberg (SD) och Thomas Morell (SD).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Onsdagen den 20 november blev en förare av en bärgningsbil svårt misshandlad och rånad vid en rastplats utanför Göteborg. Föraren hade stannat på rastplatsen för att kontrollera en felsignal. När han stod intill sin bil blev han nedslagen bakifrån, misshandlad av ett okänt antal gärningsmän och lämnad medvetslös bredvid en vattenpöl. I oktober misshandlades en busschaufför grovt när han skulle avvisa en grupp ungdomar från en buss i Uppsala.      

 

Debatten har senaste tiden fokuserat på skjutningar och bombdåd. Det som inte uppmärksammas är de dagliga brotten som drabbar enskilda medborgare. Rån, inbrott och misshandel är numera så vanligt förekommande att de ofta inte blir mer än notiser i lokalpressen. Busschaufförer, lastbilschaufförer och andra yrkesförare är enligt en undersökning från Demoskop extremt utsatta i sitt arbete. Hela 70 procent av yrkesförarna känner oro inför att utsättas för brott vid yrkesutövning och 43 procent har redan utsatts för brott – alltså nästan hälften av alla yrkesförare. Det är alarmerande höga siffror och visar på regeringens oförmåga att trycka tillbaka den kriminella aktiviteten. 

 

Yrkesförarnas utsatta situation har tidigare varit föremål för flera debatter. Regeringen pratar mycket om vilka åtgärder de vill genomföra, men ytterst få insatser sätts i verket. Mycket snack och lite verkstad har blivit synonymt med Stefan Löfvens rödgröna styre. ”Vi såg det inte komma” är statsministerns numera bevingade ord när det kommer till utvecklingen i Sverige. 

 

Hela branschen har under många år påtalat utvecklingen där en allt större andel av landets vägtransporter utförs av kriminella nätverk. Grövre händelser som misshandel och överfall är fortfarande relativt sällsynta men oron för att någon skall stjäla gods från fordonet eller slanga diesel är illa nog. När förare stannar till vid rastplatser är det för att vila och få nödvändig avkoppling inför det fortsatta arbetet. När långt över hälften är oroliga för att stanna vid rastplatser är läget allvarligt. 

 

Inrikesministern Mikael Damberg (S) hänvisar till det pågående upprustningsarbetet av polisens kontrollplatser som ett steg för att komma till rätta med problemen – ett tydligt bevis på det snurriga resonemang som pågår i regeringskansliet. Det är inte polisens kontrollplatser som är osäkra. Det är inte polisens kontrollplatser som åsyftas när yrkesförare uppger att de är oroliga för att stanna. Nej Mikael Damberg, det är vanliga rastplatser som människor inte vågar stanna vid.  

 

För att komma till bukt med problemen måste polisen ut på vägarna, kontroller behöver skärpas och fler vägpoliser utbildas. Alltför länge har de svenska vägarna utgjort fritt villebråd för kriminella och brottslingar. Nuvarande regeringen är paralyserad och saknar vilja och handlingskraft. Vi behöver en ny regering som tar situationen på allvar. Det är dags att låta Sverigedemokraterna ta plats i förarsätet. 

 

Katja Nyberg (SD)

Riksdagsledamot och polis

 

Thomas Morell (SD)

Riksdagsledamot och före detta bilinspektör