Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nej, så här ska vi inte ha det!

Både Grundskolenämnden och förvaltningens fokus just nu är att så fort som möjligt rätta till de skolplaceringar som blivit fel i år, skriver Helene Odenjung (L) och Sofie Gyllenwaldt (M).Foto: SHUTTERSTOCK
Helene Odenjung (L), skolkommunalråd och ordförande Grundskolenämnden Göteborg.Foto: MAGNUS FRÖDERBERG
Sofie Gyllenwaldt (M), 1:e vice ordförande Grundskolenämnden Göteborg.Foto: PRIVAT

Årets skolplaceringar i Göteborg har fått många att reagera. Vi förstår upprördheten. Så här ska det inte vara. Vi har satt i gång en internutredning för att ta reda på vad som hänt och uppmuntrar föräldrar att överklaga, skriver Helene Odenjung (L) och Sofie Gyllenwaldt (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Årets skolplaceringar i Göteborg har fått många att reagera. Med all rätt. Så här ska det inte vara.

Vårt, både Grundskolenämnden och förvaltningens, fokus just nu är att så fort som möjligt rätta till de skolplaceringar som blivit fel i år. Det är därför vi har uppmanat alla som inte är nöjda med den placering de har fått att överklaga.

 

På förvaltningen påbörjades arbetet omedelbart med att ta fram förslag på nya skolplaceringar för de elever som fått plats som innebär orimligt lång resväg och/eller de som inte fått skolplacering i sitt närområde.

 

Skollagen reglerar att vårdnadshavare har rätt att välja skola för sitt barn i hela kommunen. Möjligheten att välja skola är alltså inte begränsad till den stadsdel där barnet bor. Men det är viktigt att understryka: Ingen ska vare sig ha orimligt lång skolväg (om man inte själv valt det) eller sakna en skola i sitt närområde. Det har alla rätt till! Och det ska rättas till.

 

Skolverket beskriver lagstiftningen såhär: Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavarens önskemål när ett barn får en skolplacering. Men vårdnadshavarens önskemål får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skola nära hemmet. Det brukar kallas för närhetsprincipen. Det kan finnas flera skolor i kommunen som ligger nära hemmet, så närhetsprincipen innebär inte alltid att barnet blir placerat vid den skola som ligger närmast hemmet.

 

Göteborg har sedan flera år definierat närhetsprincipen så att skolvägen (ej fågelvägen) inte ska överstiga cirka 2 kilometer för F-3, cirka 4 kilometer för 4-6 och cirka 8 kilometer på högstadiet.

 

Skolvägen betyder alltså att man ska kunna gå, cykla eller åka kollektivt. Och nej, det är inte fågelvägen som ska räknas här.

Göteborg har syskonförtur men den tillämpas olika då skolor kan vara uppdelade i olika små skolenheter. Så kan vi inte ha det!

 

Exakt vad som gick fel i år vet vi inte ännu. Vi har tillsatt en internrevision för att reda ut det. Det vi kan konstatera redan nu är att förra året fick fler sina första- och andrahandsval och färre överklagade. 2019, då en mer manuell hantering av skolvalet tillämpandes fick 96 procent (cirka 9 700 elever) något av sina val och 2020 är den siffran 87 procent. Då är det faktiskt riktigt sorglig ryktesspridning som Sverigedemokraterna medverkat till att ”alla nyanlända får välja först” och att det var orsaken till placeringskaoset. I år var det 3 (tre) elever som fick förtur till en skola med låg andel nyanlända.

 

Men ett välkänt stort problem är att det inte byggts tillräckligt många nya klassrum och skolor på flera år i Göteborg. Särskilt i Majorna/Linné, Lundby för yngre åldrar och i Västra Göteborg och Askim/Frölunda/Högsbo för äldre är det trångt i våra skolor.

 

Vi har i den nya Grundskolenämnden ett stort arbete i gång, skolenhetsutredningen och efter utvärderingen av förra årets skolval kan vi återigen konstatera:

 

1. Göteborg behöver fler klassrum och skolor. Historiskt har stadsdelarna tänkt olika både kring var skolor ska ligga och också byggt olika stora skolenheter. Det måste ändras och snabbas upp.

2. Vi vill skapa ”skolspår” så att man slipper göra val mellan två små skolor (skolenheter) och mellan stadier på samma skola. Då kan man i stället använda skolbyte om man vill.

3. Vi vill titta över både närhetsprincip och syskonförtur, förtydliga skolvägen och avstånd ytterligare.

4. Få in friskolorna i samma system skulle också vara bra för framtiden. Så görs sedan många år på gymnasiet och ett närmare samarbete vore bra så att ingen har dubbla placeringar.

 

Detta har vi planerat och diskuterat sedan nämnden startat och har en heldag på tisdag med nämnd och förvaltning.

Vad händer nu?

• 825 har överklagat hittills. Begäran om överklagan och skolbyten behandlas så fort man kan.

• En internutredning är tillsatt på förvaltningen för att se över vad som felat denna gång och hela skolvalsprocessen framåt. Där ska särskilt barnperspektivet vägas in.

 

Vi har också ont i magen över alla barn som inte fått ett bra besked ännu. Ingen är nöjd över hur detta blev, därför jobbas för högtryck för att komma med nya beslut med rimlig resväg i närområdet.

 

Helene Odenjung (L)

Skolkommunalråd och ordförande Grundskolenämnden Göteborg

 

Sofie Gyllenwaldt (M)

1:e vice ordförande Grundskolenämnden Göteborg