Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nattåg till Hamburg kommer allt närmare

Foto: SHUTTERSTOCK
Ulrika Frick (MP), regionråd Västra Götalandsregionen.
Foto: PRESSBILD
Jakop Dalunde (MP), Europaparlamentariker.

I EU-parlamentet har Miljöpartiet under flera år arbetat för att göra tågresandet i Europa enklare. Vi vet att problemen går att åtgärda om den politiska viljan finns, skriver Ulrika Frick (MP) och Jakop Dalunde (MP).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Kliv på tåget i Göteborg på kvällen - och vakna i Hamburg!

Allt fler i Sverige vill resa med tåg ut i Europa. Men det är mycket som behöver ändras för att tåg på allvar ska bli ett konkurrenskraftigt alternativ till flyget. I dag är det alldeles för krångligt att välja tåget för utlandsresan. Det vill vi i Miljöpartiet de gröna ändra på.  

Många hinder för tågresor inom Europa beror på dålig samordning av de europeiska järnvägssystemen. EU har en gemensam marknad med fri rörlighet för varor, tjänster och människor, men märkligt nog styrs tågpolitiken fortfarande av nationella intressen som tyvärr sätter käppar i hjulen för smidiga transnationella lösningar. Vi menar att dessa problem kan lösas med en gemensam europeisk tågstrategi som samordnar tågsystemen och rör sig bort från en tågpolitik som präglas av nationella särintressen. 

Den ökade efterfrågan på tågresor mellan olika länder tyder på att järnvägspolitiken är ett område där medborgarna vill ha mer europeisk integration. I EU-parlamentet har Miljöpartiet under flera år arbetat för att göra tågresandet i Europa enklare. Vi vet att problemen går att åtgärda om den politiska viljan finns. 

I EU-valet 2019 gick Miljöpartiet därför till val på ett förverkligande av europeisk tågunion. Det vill vi göra genom att stärka den europeiska tågmyndigheten, införa en övergripande tåglagstiftning, förenkla tågbokningarna och öka samarbetet mellan tågbolagen. 

En europeisk tågunion är kanske närmare än vi tror. En ny rapport från analysfirman Trivector, som tagits fram på uppdrag av Västra Götalandsregionen, slår fast att en nattågsförbindelse från Oslo till Hamburg, via Göteborg, är fullt möjlig. De tekniska, juridiska och kapacitetsmässiga förutsättningarna för nattågstrafik från Göteborg ut i Europa är utmärkta. Västra Götalandsregionen vill underlätta för och välkomna tågoperatörer att börja trafikera här. Rapporten är ett stöd för få bort många av de hinder tågoperatörer upplever i dag när de vill köra över nationsgränser.

Rapporten är ett viktigt steg närmare målet - att knyta ihop Oslo, Göteborg, Köpenhamn och Hamburg. Med stabila tågförbindelser mellan städerna kommer samhörigheten och arbetsmarknaderna stärkas. Vi kommer arbeta hårt för att förverkliga den visionen.

När Europa öppnar upp igen efter pandemin kommer lusten att resa vara stor. Att få möta nya människor och kulturer är en del av nyfikenheten på vår omvärld. Vi är många som längtar efter att få packa våra väskor och bege oss ut på äventyr - på ett hållbart sätt. För är det någonting pandemin har lärt oss så är det ödmjukhet inför vår omvärld.

Att resa klimatvänligt ska inte vara krångligt. Det ska vara lika enkelt att åka tåg från Göteborg till Hamburg, som det är att ta flyget. De nya tåglinjerna är goda exempel på hur vi kan fortsätta resa långt men på ett mer hållbart och klimatvänligt sätt. Den moderna människan flyger inte - hon åker tåg. 


Ulrika Frick (MP)

Regionråd Västra Götalandsregionen 


Jakop Dalunde (MP)

Europaparlamentariker