Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

När ska regeringen agera i hamnkonflikten?

Elisabeth Svantesson (M), arbetsmarknadspolitisk talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND / PRESSBILD
Lars Hjälmered (M), näringslivspolitisk talesperson. Foto: PRESSBILD
Jonas Ransgård (M), oppositionsråd i Göteborg. Foto: JESPER ORRBECK
Göteborgs Hamn. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

Regeringen och Ylva Johansson (S) måste omedelbart tillsätta den utlovade utredningen om stridsåtgärderna, skriver Moderaterna.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Hamnkonflikten i Göteborg är skadlig för Sverige och undergräver legitimiteten för den svenska modellen, vilket i sin tur riskerar en rättvis arbetsmarknad. Flera storrederier har stoppat eller avser att stoppa sin importbokning till Göteborgs hamn. På tisdagen varslades 160 medarbetare på APM Terminals i Göteborg om uppsägning som en följd av de blockader och strejker som under ett års tid lamslagit verksamheten. Olyckligtvis har regeringen varken tillsatt den utlovade utredningen om konflikträtten eller gjort saker för att återvinna förtroendet för hamnen och svensk logistik. Gränsen är nådd – vad tänker arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) göra åt konflikten i Göteborgs hamn?

 

Göteborgs Hamn är Sveriges nav när det gäller logistik och handel. Tidigare har ungefär sex av tio containrar som ska till eller från Sverige passerat via containerhamnen i Göteborg. Svenska företag och svensk ekonomi är beroende av att logistiken i, samt till och från, hamnen fungerar. En fördel för Göteborgs Hamn, Sverige och för kunderna har länge varit direktlinjer med fartyg från Göteborg till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien. Direkta linjer ger billigare och snabbare logistikflöden.

 

Nu har rederiet MSC Sweden stoppat all importbokning från Asien till Göteborg, enligt egen utsago står de för cirka 20 procent av hamnens Asienimport. Även Nordamerikalinjen ser över möjligheterna att stoppa leveranserna till Göteborg på grund av konflikten. Att rederier nu väljer bort Sverige kan få stora konsekvenser för näringslivet. Gods måste transporteras på sämre rutter, varor flyttas från sjöfart till andra alternativ. Kostnaderna ökar liksom miljöpåverkan. SKF och Volvo slår larm om att situationen är ohållbar. 

 

Att hamnens verksamhet måste anpassas efter verkligheten, det vill säga till dagens volymer, med varsel om uppsägning som följd, är i sig inget konstigt. Det är sådant som händer när service försämras, förtroende skadas och kunder går förlorade. Men ett varsel om uppsägning är inte det samma som uppsägning. Ännu finns möjligheter att rädda jobb – både i Göteborg och på andra ställen i Sverige som direkt påverkas av konflikten. Ännu finns tid att rädda Sveriges anseende som importör och exportör via Göteborgs hamn. 

 

En regering, som säger sig värna svensk industri och konkurrenskraft, kan inte längre stillatigande titta på. Ulrica Messing (S,  som är ordförande för Göteborgs Hamn AB, uttryckte häromdagen att konflikten är så allvarlig att den är på gränsen till samhällsfarlig. Och vi kan inte annat än hålla med. 

 

Den 23 maj sa Ylva Johansson att en utredning ska tillsättas för att se över reglerna för att vidta stridsåtgärder i en situation där arbetsgivaren redan är bunden av kollektivavtal eller där skälet för att vidta stridsåtgärder är något annat än att uppnå ett kollektivavtal. Vi välkomnade ministerns initiativ då, men kan nu konstatera att det gått en månad utan att utredningen är tillsatt och konflikten fortsätter med stor påverkan på samhället. Att det dröjer väcker frågor om regeringen verkligen är beredda att göra vad som krävs för att lösa problemet? Den utlovade utredningen måste tillsättas omgående och göras på kort tid så att riksdagen snarast möjligt kan fatta beslut om nödvändiga lagändringar. 

 

Göteborg är Skandinaviens största hamn. Den rimliga diskussionen borde vara hur vi i olika roller lokalt och nationellt kan bidra till att stärka och utveckla hamnen. Att rederier lämnar Göteborgs Hamn och att medarbetare varslas om uppsägning förflyttar dock diskussionen. Nu krävs att hamnkonflikten får ett slut och att hamnen, staden och vi som nationella företrädare bidrar till återskapa förtroendet för Göteborg och Göteborgs hamn. Är Ylva Johansson av samma åsikt? 

 

Elisabeth Svantesson (M)

 

Lars Hjälmered (M)

 

Jonas Ransgård (M)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!