Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mycket svårt att lära elever något utan lärare

HP Tran, lärare sedan 2009 i Göteborgs stad, nu på Vättleskolan i Angered.Foto: PRIVAT
Om 32 skolor i Göteborg överskrider budget så borde kommunen höja budgeten, skriver läraren HP Tran.Foto: SHUTTERSTOCK

32 skolor i Göteborg är placerade i skamvrån. Orsaken till detta är att dessa skolor har haft ett budgetunderskott för förra årets verksamhet. Det borde göra att kommun och politiker borde fundera över om budgeten är rätt, skriver läraren HP Tran vid Vättleskolan i Angered.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. 32 skolor i Göteborg är placerade i skamvrån. Orsaken till detta är att dessa skolor har haft ett budgetunderskott för förra årets verksamhet. De har helt enkelt kostat för mycket. En del av skolorna ligger i förorterna och har det extra tufft på grund av det krävande elevunderlaget. Till nästa läsår lär det bli ännu tuffare. Vättleskolan, där jag arbetar, hör till en av de skolor som är satta i skamvrån. 

 

Och nu ska Grundskoleförvaltningen ge stöd till alla dessa 32 skolor så att de ska kunna ta sig ur skamvrån. Dessvärre handlar det inte om ekonomiskt stöd. Nej, det handlar om strukturering. Men för att tala klarspråk så handlar det om en enda sak – att skära ned på den pedagogiska verksamheten.

 

På min egen verksamhet fick vi en hel del dåliga nyheter på arbetsplatsträffen för några veckor sedan. Då fick vi veta att totalt tolv tjänster skulle ryka till nästa läsår. Redan där kände vi oss uppgivna och frustrerade inför detta mörka besked. Men förvaltningen var inte helt klar med nedskärningarna. 

 

På senaste mötet fick vi veta att ytterligare åtta tjänster ryker, varav en hel del av dessa är tills vidaretjänster. Lärarna med lärarbehörighet och erfarenhet är dyra och därför måste man osthyvla ytterligare i verksamheten för att nå det åtråvärda och beryktade tillståndet budget i balans.

 

I dag består personalen av 54 tjänster. Till höstterminen kommer vi att vara 34 - förutsatt att dessa 34 stannar kvar i den befintliga verksamheten. Jag tvivlar starkt på detta, då många är oroliga över den ökade arbetsbördan som väntar till nästa läsår. Undertecknad är en av dem.

 

Jag som lärare, och kolleger över hela landet, är förbannat trötta på det som sker nu. Den här respektlösa, skamliga, fruktansvärda och katastrofala nedskärning av svensk skola (och välfärden) som vi just nu ser över hela landet är förödande för oss som arbetar inom välfärden och den kommer att slå hårt mot framtida generationer. 

 

Hur kan politiker i landet, både på kommun- och riksnivå, påstå att de ”satsar på skolan” och ha mage att lansera diverse projekt för att öka kvaliteten och öka kunskaperna samtidigt som de sopar undan de allra viktigaste förutsättningarna för oss som arbetar i skolan? Om 32 skolor i Göteborg överskrider budget, enbart med den enkla motivationen att de vill erbjuda så många ungar som möjligt att få en värdig och god utbildning, borde man då inte höja budgeten för dessa? Eller åtminstone börja fundera på om budgeten är rätt satt?

 

Grundskoleförvaltningen, alltså den förvaltning i Göteborg som ansvarar för stadens alla grundskolor och särskolor, påstår att nedskärningarna görs för elevernas bästa. Det påstås även att verksamheten ”i högre grad kan ha huvudfokus på huvuduppdraget, det vill säga lärandet hos elever”.

 

Hur ska man kunna fokusera på att hjälpa eleverna och deras lärande om det inte finns några lärare kvar i bygget? På vilket sätt blir det bättre om 34 elever trängs ihop i ett litet klassrum med en överarbetad och trött lärare? Hur ska de nuvarande lärarna hinna med och orka täcka upp för de kolleger som lämnar till höstterminen? 

 

Mitt i all denna misär har politikerna och tjänstemännen dessutom mage att lova föräldrar och övriga i samhället att skolan ska behålla (eller till och med höja) kvaliteten på undervisningen och nå ökad måluppfyllelse. Det är en ren och skär lögn gentemot personalen, eleverna och föräldrarna. 

 

HP Tran 

Lärare sedan 2009 i Göteborgs stad, nu på Vättleskolan i Angered