Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Motorbranschen är en framtidsbransch för unga

Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.Foto: PRESSBILD
Drygt hälften av studenterna från fordons- och transportprogrammet har en etablerad ställning på arbetsmarknaden ett år efter avslutade gymnasiestudier, skriver Caj Luoma vid Transportföretagen.Foto: COLOURBOX

Västsverige riskerar att stanna om motorbranschen inte lyckas nyanställa i takt med efterfrågan.  Unga har en trygg framtid i branschen, skriver Caj Luoma vid Transportföretagen inför Automässan i Göteborg som inleds i dag.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Hela Västsverige skulle som en yttersta konsekvens stanna om motorbranschen inte lyckas anställa i takt med efterfrågan. Rekryteringsbehovet är alarmerande stort: 434 personer inom service och underhåll behöver anställas inom de närmaste tre åren i Västra Götaland. Totalt handlar det om 5 300 nationellt. 

 

Samtidigt har en positiv förändring sakta men säkert skett genom en nära 15 procentig ökning av antalet kvinnor inom branschen sedan senaste mätningen 2018. 

 

För att följa och bevaka utvecklingen tar Transportföretagen återkommande tempen på branschen. Frågan om motorbranschens kompetensförsörjning är helt avgörande för transportsektorn men framför allt även för hela industrin, näringslivet och allas vardag. Stannar transporterna stannar samhället. 

 

Tekniker och mekaniker är de yrkesgrupper som har störst rekryteringsbehov. Samtidigt visar undersökningen att andelen kvinnor i motorbranschen ökar. Fler kvinnor till branschen är mycket positivt eftersom ökad jämställdhet bidrar till större dynamik och flera andra positiva effekter för företagen.   

 

Konsekvenserna som kan uppstå om branschen inte lyckas rekrytera är många och kan på sikt bli allvarliga. Svårigheterna att hitta personal begränsar företagens möjlighet att kunna utvecklas och därmed också deras möjligheter att investera i ny teknik och att växa. Det blir även svårare att starta nya företag och för det lokala näringslivet att växa och utvecklas eftersom en väl fungerande motorbransch är en förutsättning. Risken att bli omsprungen av utländska aktörer ökar och Sverige kan halka efter i den teknikutveckling motorbranschen och hela transportsektorn befinner sig i.

 

Nu är gymnasievalet öppet och i Göteborg har ungdomarna fram till den 4 februari på sig med ett av sina livs största val. Men få känner till de goda jobb- och karriärvägar motorbranschen erbjuder och som möter den som väljer gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Inom motorbranschen finns bland annat goda möjligheter att starta eget eller arbeta utomlands. Dessutom får den som väljer att arbeta inom motorbranschen vara med om den spännande teknikutveckling som sker.  

 

Fordonstekniska elever är hett eftertraktade på arbetsmarknaden. Drygt hälften av studenterna från fordons- och transportprogrammet har en etablerad ställning på arbetsmarknaden ett år efter avslutade gymnasiestudier. Det är den högsta siffran bland alla gymnasieprogram.

 

Ska motorbranschen och hela transportnäringen i Västra Götaland kunna utvecklas och växa hållbart behövs fler fordons- och transporttekniska utbildningsplatser och även fler utbildningsplatser inom vuxenutbildningen. Samtidigt behöver kvaliteten i utbildningssystemen höjas och säkras. Här fyller som exempel Motorbranschcollege en viktig roll, ett kvalitetssystem som syftar till bättre matchning mellan elever och branschen. I Västra Götaland finns ett Motorbranschcollege i Uddevalla och vi ser gärna fler. 

 

Att underinvestera i utbildningssystemet, antalet utbildningsplatser och i utbildningskvalitet är inte hållbart. Lyckas motorbranschen i Västra Götaland inte anställa tillräckligt med personal kan industrin, näringslivet och människors vardag komma att påverkas eller snarare stanna. 

 

Nu gäller det att fler ser de möjligheter den svenska motorbranschen innebär och att tillräckliga investeringar görs så den kan växa hållbart och att fler får kännedom om den moderna och teknologiska motorbranschen. Vi är övertygade om att vi gemensamt med landets beslutsfattare, regionalt och nationellt kan arbeta för en livskraftig motorbransch. 

 

En hållbar motorbransch och transportnäring handlar även om en säkrad kompetensförsörjning. Transporterna är samhällets blodomlopp. 

 

Caj Luoma 

Chef kompetensförsörjning Transportföretagen