Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mässorna måste få besked om när de kan öppna igen

Ola Johansson (C), riksdagsledamot Kungsbacka.Foto: ANNA SIMONSSON

Branscher och företag behöver få fart på sin verksamhet, få ut nya produkter på marknaden och skapa nya affärsmöjligheter. Säkra mässor går att genomföra och de kommer hjälpa till att sätta fart på ekonomin, skriver riksdagsledamoten Ola Johansson (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Att sätta nya produkter och tjänster på marknaden är oftast kostsammare än vad det varit att utveckla dem. Innan dessa lanseras måste marknaden identifieras, undersökas och bearbetas. Slutligen behöver de potentiella kunderna ges tillfälle att se och känna på varan, samtala och ställa frågor direkt till tekniker och säljare. Dessa möten är vad som driver utveckling, innovationer, jobb och ekonomi.

 

Mässor och utställningar har sedan århundraden fyllt denna funktion. De kan inte ersättas fullt ut med digital kommunikation och påkostade 3D-modeller, utan det behövs former att kunna starta mässverksamheten, trots pandemi och risk för fortsatt smittspridning. Det finns flera skäl för Folkhälsomyndigheten att klargöra när Svenska Mässan i Göteborg och andra aktörer kan planera för en start av mässor och utställningar i Sverige.

 

Mässor fungerar i stort sett som moderna köpcentrum, där kan du röra dig fritt mellan butikerna och med beaktande av social distansering titta, känna och prova innan du köper. Den som någon gång besökt en mässa känner igen beskrivningen. Men i dag likställs de med festivaler, konserter och fotbollsmatcher. Besökare på mässor är ofta föranmälda och ankomsten registreras. Man har ett intresse att besöka ett fåtal utställare och är beredda att vänta på sin tur, eller går runt och besöka montrarna vid ett bestämt tillfälle. Mässhallar är stora och kan mycket enkelt anpassas för ett begränsat antal besökare. 

Det finns således ingen saklig grund att jämföra en teknikmässa med ett fotbollsderby!

 

Säkra mässor går att genomföra och de kommer hjälpa till att sätta fart på ekonomin. Men inställda mässor i Europa med hotell, restauranger och transporter har inneburit förlorade intäkter på 300 miljarder kronor. De mässor som genomförs ett normalår på Sveriges sex största anläggningar tillför sammantaget 9 miljarder kronor till de regioner där de verkar. Hela 7 700 heltidsjobb påverkas under ett normalt mäss-år.

 

För Svenska Mässans del handlar det om ett trettiotal evenemang per år. Sammanlagt ger det cirka 2 miljoner fler besökare i Göteborg, vilka konsumerar 308 000 hotellnätter, gör restaurangbesök, åker taxi och besöker turistmål. Detta genererar en turistekonomisk effekt för Göteborg på hela 3,3 miljarder kronor som vi nu kommer behöva vara utan.

 

Men det är företagen som deltar i och besöker mässor som förlorar mest på att inte mötas, utbyta idéer, bygga nätverk och göra affärer. Små- och medelstora företag utgör ryggraden för de svenska mässorna. Endast där erbjuds de en möjlighet att på ett och samma ställe träffa representanter för de tyngsta exportföretagen.

 

Sverige är snart ett av de sista länderna som inte tillåter mässor, eller aviserat ett datum från vilket det är tillåtet, givet att åtgärder vidtagits för att säkerställa att inte smittspridning sker. Flera grannländer tillåter mässverksamhet, men bland dessa finns det även exempel där smittspridningen har ökat på senare tid. 

 

Det är också problematiskt att flera av dessa ännu betraktar Sverige i helhet som ett riskområde. Men det är Sveriges och mässbranschens sak att bedöma när, och hur, mässorna kan öppna igen. Eftersom det behövs en framförhållning på uppemot ett halvår för att genomföra en mässa/utställning måste ett besked komma om när och under vilka förutsättningar mässor kan öppna igen under 2021.

 

Vårt näringsliv går igenom hårda prövningar och krisen är långt ifrån över. Centerpartiet har medverkat till att mildra effekterna av coronapandemin och bidragit till att företagen kunnat anpassa sin verksamhet till nya förutsättningar. När den är över behöver branscher och företag få fart på sin verksamhet, få ut nya produkter på marknaden och skapa nya affärsmöjligheter. 

 

Jag, som utöver att vara riksdagspolitiker, verkat som säljare inom ett ledande teknikkonsultföretag, med produkter och tjänster riktade mot bland annat fordonsindustrin, instämmer i mässbranschens krav på besked om när deras verksamhet kan återstarta.

 

Ola Johansson (C)

Riksdagsledamot Kungsbacka