Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låt regionen starta upp biljettkontrollverksamhet

Alex Bergström (S), regionråd i opposition i Västra Götalandsregionen.Foto: PETER WAHLSTRÖM / VGR
Västtrafiks underskott vid årets slut verkar hamna på dryga 1 miljard kronor. En stor del av detta kan hänföras till fuskåkandet, skriver regionrådet Alex Bergström (S).Foto: THOMAS HARRYSSON/VÄSTTRAFIK

Det är många miljoner kronor varje månad som på olika sätt måste hämtas hem för att bekosta fuskåkares ovilja att betala. Västtrafik borde starta biljettkontrollverksamhet i egen regi, skriver regionrådet Alex Bergström (S) i Västra Götalandsregionen.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Varje resenär i kollektivtrafiken innebär en kostnad som måste bäras av någon. Därför finns ett biljettsystem som gör att resenärer betalar en del av kostnaden. Den del som resenären betalar motsvarar således inte den fulla kostnaden. Kollektivtrafiken är till stora delar subventionerad genom skattemedel, för att vi alla ska ha råd att resa kollektivt och för att bussar, tåg och spårvagnar ska vara ett ekonomiskt attraktivt alternativ till bilen. 

Västtrafik, regionens egna bolag som ”äger” kollektivtrafiken i Västra Götaland, ska också via biljett- och skatteintäkter finansiera förbättringar i kollektivtrafiken. Det handlar både om utökade turer, jämlikare kollektivtrafik och att fortsätta satsningarna för att kollektivtrafiken i vårt län ska minska sina klimatpåverkande utsläpp. Dagens kollektivtrafik behöver vara mer än ett transportmedel. Många pendlar dagligen och fordonen behöver vara mer av ett rullande kontor, åtminstone på sträckor mellan de större städerna

Mycket av de pengar som skulle kunna användas går förlorade till följd av ett omfattande fuskåkande. Den som väljer att resa utan att lösa biljett åker snålskjuts, inte bara på Västtrafik utan på alla sina medresenärer; kostnaden för fuskåkarens resa kvarstår men intäkten uteblir och måste därför ersättas av skattemedel och/eller intäkterna från övriga resenärer. På längre sikt riskerar fuskåkandet att leda till höjning av biljettpriser och/eller nedskärningar av trafik.

I skrivande stund pekar Västtrafiks underskott vid årets slut på dryga 1 miljard kronor. En stor del av detta kan hänföras till fuskåkandet. Under pandemin har situationen förvärrats kraftigt och har fått ett eget namn: Coronaplankning. Det här är givetvis oacceptabelt! För att vända trenden räcker det inte med att vi pratar om att resenärer ska vara bärare av en kollektivtrafikbiljett och göra rätt för sig även i kollektivtrafiken. Vi behöver också åtgärder, som behöver sättas in snarast. 

Det är inte så att inget görs. För snart två år sedan beslutade Västtrafik att öka antalet biljettkontrollanter. I september 2019 upphandlade Västtrafik ett nytt avtal med bolaget ISS. Avtalet var värt 700 miljoner och skulle sträcka sig över fem år och innebära fyrdubbelt så många kontrollanter. Men Securitas, som tidigare haft avtalet, överklagade. En rättsprocess inleddes, vilket innebar att allt lades på is. Förvaltningsrätten och sedermera Högsta förvaltningsdomstolen, gav Securitas rätt och menade att upphandlingen hade flera brister och att den skulle göras om.

Viljan till åtgärder finns således, men byråkrati och lagen om offentliga upphandlingar försvårar eller sätter stora käppar i hjulet. Det måste således till andra, enklare, säkrare och snabbare lösningar.

Vi socialdemokrater anser att kollektivtrafiknämnden skyndsamt ska initiera ett ärende som handlar om att Västtrafik ska starta biljettkontrollverksamhet i egen regi. Vi är väl medvetna om att det finns goda skäl att upphandla kontrollantverksamheten, men när det tyvärr har misslyckats är det rimligt att bedriva det i egen regi. Syftet och målet ska vara detsamma som om verksamheten hade varit upphandlad.

Det är många miljoner kronor varje månad som på olika sätt måste hämtas hem för att bekosta fuskåkarnas ovilja att betala. Det ligger i allas vårt intresse att så snabbt som möjligt stoppa fusket och få fler att göra rätt för sig. Då är biljettkontroller i egen regi den enklaste och snabbaste vägen att välja.

Jag hoppas att regionens moderatledda styre delar den syn på saken som vi socialdemokrater har. Om de gör det hoppas jag få svar på vid regionfullmäktige imorgon tisdag, när jag frågar kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (Mp) om hon anser att biljettkontroller bör utföras i egen regi, och vad hon tänker göra för att minska fuskåkandet. Hennes svar ska bli mycket intressant att få ta del av.

 

Alex Bergström (S)

Oppositionsregionråd och 2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen