Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lämna Stadshus AB och hamnstyrelsen, Vänstern

2017 minskade containervolymerna kraftigt, viktiga direktlinjer drogs in och gods flyttades till hamnar på kontinenten, skriver Hampus Hagman (KD) och David Lega (KD).
Foto: GÖTEBORGS HAMN
Hampus Hagman (KD), riksdagsledamot från Göteborg.
Foto: PRESSBILD
David Lega (KD), kommunalråd i Göteborg.
Foto: PRESSBILD

Handel och företagande är en grundförutsättning för välfärden. En hamnstrejk slår hårt mot Göteborg och Sveriges export och transport. Att Vänstern stöttar strejken gör att partiet borde lämna styrelserna för Stadshus AB och hamnen, skriver Hampus Hagman (KD) och David Lega (KD).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk i alla hamnar från onsdag och framåt. Konsekvenserna av detta riskerar att bli mycket stora. Cirka 90 procent av allt gods till och från Sverige transporteras till havs i något skede. Hamnarna är förstås den avgörande länken i alla dessa transporter. All denna handel försvåras av den pågående konflikten och därmed hotas alla de jobb som handeln genererar. 


Hamnkonflikter är så mycket större än bara arbetsplatskonflikter i våra hamnar. Sverige är ett litet handelsberoende land. Handel och företagande är en grundförutsättning för välfärden. Det är företag som skapar jobb och det är genom jobb som välstånd och välfärd skapas – och många svenska jobb är beroende av handel med omvärlden. 


Vi har redan tidigare sett vilka konsekvenser konflikterna får, inte minst i Göteborgs hamn. 2017 minskade containervolymerna kraftigt, viktiga direktlinjer drogs in och gods flyttades till hamnar på kontinenten. Volymerna flyttade också till andra transportslag, som egentligen inte alls kan mäta sig med sjöfarten när det kommer till miljö- eller kostnadseffektivitet. När läget sedan förbättrades i Göteborgs hamn ökade volymerna igen – markant. Containervolymen 2018 ökade med 17 procent jämfört med 2017!


Nu hotar Vänsterpartiet, som bidrar med pengar till Hamnarbetarförbundet, allt detta. Det står förstås föreningen Vänsterpartiet fritt att skänka pengar till vem de vill, oavsett vad vi tycker om det. Men Vänsterpartiets politiker, som sitter i bolagsstyrelserna för Göteborgs Hamn och för Göteborgs Stadshus AB har genom dessa uppdrag ett större ansvar. 


Daniel Bernmar, som är oppositionsråd för Vänsterpartiet samt deras gruppledare, sitter även i styrelsen för Stadshus AB. Det är ett av de finaste kommunala uppdragen som finns i Göteborg. Stadshus AB ägs av kommunen och är moderbolag till alla andra kommunala bolag. Här samordnas all den viktiga verksamhet som finns i stadens bolag och vinsterna från dessa delas ut till kommunen för att bidra till den kommunala verksamheten. Det kan till exempel handla om att bidra till investeringar i förskolebyggnader eller i äldreboenden. 


Den som sitter i styrelsen för ett bolag ska verka för det bolagets bästa, och därigenom för ägarnas bästa. På vilket sätt verkar Vänsterpartiets styrelseledamöter i Göteborgs hamn och Stadshus AB för bolagens bästa, när de bidrar ekonomiskt till den organisation vars agerande hotar dessa bolag, och därmed också kommunen?


Det går förstås inte alls ihop. Därför måste vänsterpartisterna välja: Ska de bidra till Hamnarbetarförbundets strejkande, eller ska de verka för bolagens och kommunens bästa?


Det Göteborgs hamn och andra hamnar i Sverige behöver nu är lugn och ro. När verksamheten får lugn och ro växer den, vilket vi ju sett i Göteborgs hamn under det gångna året. Förtroendet för driftssäkerheten i hamnarna behöver återupprättas och politiken måste hjälpa till genom att skapa förutsättningar för detta. Den nya lagstiftning om fredsplikt på arbetsplatser där det finns kollektivavtal som är på väg, är en viktig del i detta. Ändringen planeras att börja gälla den 1 januari 2020, och även om vi flera gånger uttryckt att regeringen borde ha agerat snabbare för att genomföra detta, så är det bra att ny lagstiftning är på väg.


Under vintern har lagändringen varit på remissrunda hos berörda aktörer och när Göteborgs kommunstyrelse tog ställning till den för en dryg månad sedan ställde sig alla partier i kommunstyrelsen bakom den. 


Alla utom Vänsterpartiet. 


Hampus Hagman (KD)

Riksdagsledamot från Göteborg


David Lega (KD)

Kommunalråd i Göteborg