Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsten att jämföra äpplen med päron

Foto: STINA OLSSON
En ny snabb järnväg till Borås över Landvetter är av högsta prioritet. Men utan Västlänken är den rätt meningslös eftersom dagens Centralstation inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S).
Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Utan Västlänken är en utbyggnad av ny räls till Borås och Landvetter meningslös, eftersom dagens Centralstation i Göteborg inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S) i en replik till Carina Bulić från Stoppa Västlänken Nu.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Carina Bulić från Stoppa Västlänken Nu kommer med ett antal osakliga uppgifter med anledning av min artikel hos GT Debat om den stora ökningen som sker inom kollektivtrafiken och framförallt tågresandet. Bulić börjar med att jämföra en spårvagnsresa med en tågresa. Eftersom en tågresa med Västtrafik är 5-6 gånger längre än en lokalresa så jämför man äpplen med päron.


Om man jämför det trafikarbete Västtågen gör med spårvägen så är de ungefär lika. Men spårväg och buss kompletterar tågen. Varje tågresa startar och slutar ofta en buss eller spårvagnsresa. Dessutom löser de olika behov.


I Göteborg har man regelbundet sen 1970 mätt antalet bilar i olika snitt. I city har antalet bilar minskat till en fjärdedel. I centrala stan har de minskat med cirka 40 procent. Men resandet över kommungränsen har ökat med 2.75 gånger. För att dämpa denna ökning krävs fler tåg och expressbussar. Att bara strypa resandet får starka negativa effekter på ekonomin. Numera pendlar också många Göteborgare till andra kommuner.


Antalet resenärer med Västtrafiks tåg motsvarar ungefär antalet resenärer över Älvsborgsbron och ökningstakten 2017 motsvarar ungefär en fjärdedel av beräknat antal resenärer i den nya Marieholmstunneln. Så visst spelar tågtrafiken en stor roll.


Men ett ökat tågresande kräver mer kapacitet på Göteborgs Centralstation. Därför behövs Västlänken som nästan fördubblar kapaciteten. Till exempel kommer vi kunna ha 7.5 minuters trafik på pendeltågen mellan Kungsbacka- Göteborg-Alingsås. Genom tunneln kommer de direktgående linjerna halvera tågrörelserna jämfört med i dag.


Bulić framför också en konspirationsteori att Göteborgspolitiker "tvingat" dåvarande Banverket att välja en dålig lösning. Men Banverket och nuvarande Trafikverket fattar egna beslut som bygger på de fakta och synpunkter som framkommer i uttedningarna.


Efter sju års utredande av många olika alternativ beslutade Banverket den 20 december 2007 att sammantaget var alternativet Haga-Korsvägen det bästa alternativet. Det var också det alternativ som Länstyrelsen liksom de flesta andra remissinstanser förordade. Västlänkenalternativet har senare bekräftats genom beslut av tre olika regeringar 2010, 2014 och 2017.


En ny snabb järnväg till Borås över Landvetter är av högsta prioritet. Men utan Västlänken är den rätt meningslös eftersom dagens Centralstation inte kan ta emot fler tåg. Jag förordar inte en ny järnväg till Särö, men den gamla sträckningen hade varit utmärkt för en modern spårvägslinje.


Den som vill se hur Göteborg planeras att utvecklas framöver rekommenderar jag att studera den stadsbyggnadsmodell som finns på Lindholmen Science Park. I denna utveckling passar Västlänken perfekt med stora utvecklingsmöjligheter kring Centralstationen.


Leif Blomqvist (S) 

Ledamot i Västtrafik och tidigare kommunalråd och regionråd