Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kommunikatörer ska inte motarbeta granskningar

Johan Gustafsson, Slöseriombudsmannen.Foto: MAGNUS GLANS/SKATTEBETALARNA

Kommunikatörer ska arbeta informativt och vägleda till rätt information, inte motarbeta och förhala granskningar av tjänstemän och politiker. Att Göteborg Stad har fler offentliganställda kommunikatörer än Stockholm är anmärkningsvärt, skriver Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Göteborg har hundratals kommunala kommunikatörer, vars uppgift är att påverka bilden av staden i pressen och i medier och bland allmänheten. I praktiken handlar det inte sällan om att göra reklam för Göteborg och dess styre för göteborgarna, som själva får betala nästan en halv miljon om dagen för detta. Det vore illa nog om det bara var ännu ett i raden av exempel på hur Göteborg slösar med skattepengar. Men det är faktiskt värre än så. Det är ett demokratiskt problem när det offentliga använder kommunikatörer för att motarbeta kritisk granskning och skönmåla bilden av den egna verksamheten.

 

Det var SVT Nyheter Väst som i veckan avslöjade att Göteborgs Stad och de många kommunala bolagen har 236 kommunikatörer anställda. Varje dag kostar de kommunala kommunikatörerna skattebetalarna 406 000 kronor. Det blir över 151 miljoner kronor varje år och notan går direkt till skattebetalarna. Göteborg har därmed fler kommunikatörer anställda än någon annan kommun, region och troligtvis myndighet i hela Sverige. Det är bara nästan dubbelt så stora Stockholms Stad som ens kommer i närheten med sina drygt 200 kommunikatörer. 

 

De senaste åren har det rapporterats om många skandaler och ett omfattande slöseri med skattepengar i Göteborg. För sju år sedan gjorde SVT:s Uppdrag Granskning en omfattande genomlysning av staden och i april presenterar Skattebetalarna en ny djupgranskning av slöseriet i Göteborg. 

 

För några år sedan fick Göteborg kritik för att staden hade så många kommunikatörer. Då var de ett hundratal och nu har den siffran fördubblats. En liknande utveckling kan man se i många andra kommuner och till viss del är utvecklingen naturlig. I dagens medielandskap och med nya tekniska möjligheter fyller kommunikatörer en viktig roll att hjälpa medborgarna hitta rätt i ett aldrig sinande informationsflöde. Samhället har förändrats och effektiv kommunikation blir allt viktigare för att upprätthålla effektiva organisationer och tillgodose behovet av relevant information i rätt kanaler. 

 

Men när medierna väljer att granska missförhållanden använder politiker och tjänstemän allt för ofta kommunikatörer för att motarbeta journalistisk granskning och för att tysta eller mildra kritik. Då är det om man ska hårdra det faktiskt propaganda de ägnar sig åt. Låt mig ge er ett exempel:

 

Den 19 mars i år fick Göteborg svidande kritik för hur Ridsports-EM arrangerades i en extern granskning som gjordes av KPMG på uppdrag av Göteborgs stadshus. Mästerskapet blev en sportslig framgång för Sverige, men det blev betydligt dyrare än vad Göteborg räknat med. I stället för en kostnad på 13 miljoner landade notan för skattebetalarna på över 60 miljoner kronor. Genomförandet kan inte beskrivas på något annat sätt än amatörmässigt. Men något pressmeddelande om Ridsports-EM går inte att hitta. Mellan den 19-21 mars publicerade staden däremot åtta andra pressmeddelanden som alla lyfter någonting positivt om staden, bland annat att fler Göteborgare har en bostad och en satsning på utegym för jämlik och god hälsa. 

 

Skattebetalarna driver sedan 2010 Slöseriombudsmannen, vars uppgift är att granska hur skattebetalarnas pengar används. Resultatet av våra granskningar är tyvärr nedslående. Allt för mycket skattepengar slösas bort på grund av felaktiga beslut, dåliga analyser, slarv och ren korruption. Allt för många gånger de senaste åren har vi haft anledning att lyfta fram Göteborg som ett dåligt exempel där skattepengar slösas bort utan nytta för dem som faktiskt betalar. 

 

De kommunala kommunikatörerna är ännu ett i raden av exempel på hur skattebetalarnas pengar slösas bort i Göteborg. Men betydligt värre är att politiker och tjänstemän använder kommunikatörer för att undgå granskning och motverka en negativ bildsättning av staden i media. Det är ett demokratiskt problem när det offentliga använder skattebetalarnas pengar för att lobba gentemot de egna medborgarna. I stället för att putsa på bildsättningen är det hög tid att politiker och tjänstemän tar tag i de missförhållanden som faktiskt finns i Göteborg. 

 

Johan Gustafsson

Slöseriombudsman