Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kommunalisera vägen genom centrala Olofstorp

Ett hinder för att utveckla centrala Olofstorp till något bra är den ökande tunga trafiken på väg 1937 mellan Olofstorp och Lerum, skriver liberalerna Peter Lintin Wold och Helena Holmberg.
Foto: SHUTTERSTOCK
Peter Lintin Wold (L), ledamot Göteborgs trafiknämnd.
Foto: PRIVAT
Helena Holmberg (L), ledamot Västa Götalandsregionens fullmäktige.
Foto: PRESSBILD

Ett hinder för att utveckla centrala Olofstorp till något bra är den ökande tunga trafiken på väg 1937 mellan Olofstorp och Lerum. Vi vill stänga av centrala Olofstorp för genomgående tung trafik, förutom kollektivtrafik, skriver liberalerna Peter Lintin Wold och Helena Holmberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Centrala Olofstorp är troligen Göteborgs kommuns mest eftersatta stadsdelscentrum. Åk dit och titta, du som inte brukar röra dig i dessa trakter. Allt fler flyttar till detta område, de flesta trivs, och här finns en av Göteborgs kommuns allra största grundskolor med över 800 elever. Men centrumkärnan i Olofstorp är en sorglig historia. 

Ett hinder för att utveckla centrala Olofstorp till något bra är den ökande tunga trafiken på väg 1937 mellan Olofstorp och Lerum. Den tunga trafiken skär genom centrala Olofstorp och påverkar både skolmiljön och skolvägen för den stora Bergums skola på ett sätt som knappast skulle accepteras på andra platser. Vägen vidare till Lerum är vacker men smal och krokig. Den är också erkänt farlig. I april förra året skedde en tragisk dödsolycka på vägen, när en 36-årig cyklist omkom efter att ha krockat med en lastbil. Men incidenterna är många fler än så. Trafikverket har under hösten arbetat fram ett antal förslag till åtgärder för vägen inom en anslagsram på 15 miljoner genom en så kallad Åtgärdsvalsstudie, en ÅVS. 15 miljoner kan låta som mycket pengar, men räcker tyvärr inte så långt för att bygga bort trafikproblemen längs med denna vägsträcka.

Vi tror att det måste till mer innovativa verktyg för att förbättra trafikmiljön i centrala Olofstorp, och i förlängningen hela vägen till och genom centrala Lerum. Man behöver aktivt leda om tung genomgående trafik på de vägar som faktiskt är avsedda för sådan trafik – via Bergsjön eller via Gråbo-Stenkullen. Vi måste faktiskt börja med att utnyttja den infrastruktur vi har på ett bättre sätt.

Problemet är att väg 1937 är en statlig väg. Trafikverket har inga möjligheter att styra undan till exempel genomgående tung trafik från statliga vägar. Regelverket kring kommunala vägar ser annorlunda ut, och det är vanligt att genomgående tung trafik leds på andra vägar än genom trånga samhällen där barn rör sig och leker – de platser som ska kunna vara ett gemensamt vardagsrum för de människor som bor på en plats.

Liberalerna lanserade förslaget att stänga av centrala Olofstorp för genomgående tung trafik, förutom kollektivtrafik, i ett Göteborgsförslag under förra året. Förslaget blev mycket populärt och fick blixtsnabbt flera hundra underskrifter. Men ett genomförande av förslaget kräver alltså att Göteborgs Stad tar över väghållarskapet för väg 1937 genom centrala Olofstorp (från rondellen vid 190 bort till Bergkullavägen).

Vi föreslår alltså att Trafiknämnden i denna vecka beslutar att utreda vidare konsekvenserna av en kommunalisering av vägen i samarbete med Trafikverket, och tar initiativ till att genomföra en sådan om inte mycket starka skäl talar emot. Syftena ska vara att Göteborgs Stad ska kunna ta grepp om platsutvecklingen i Olofstorp, bland annat genom att förbjuda genomgående tung trafik, förutom kollektivtrafik och eventuella dispenser, genom det centrala samhället.

Vi vill att Trafikkontoret samarbetar med Trafikverket och Lerums kommun om att stärka trafiksäkerheten och trafikmiljön längs med hela sträckan, inklusive genom centrala Lerum.

Det finns en tredje poäng med vårt förslag: Företaget Massoptimering AB vill etablera en enorm deponi på en fastighet i Vråssered mellan Olofstorp och Lerum. Tanken är att stora mängder lastbilar ska transportera avfall till deponin längs med denna redan överbelastade och olycksdrabbade väg. Trafikverket är bara en av de instanser som anser att trafiksituationen på väg 1937 gör lokaliseringen olämplig. Vi vill att Trafiknämnden via detta beslut gör klart för företaget Massoptimering AB att väg 1937 inte står till deras förfogande för transporter av stora mängder massor till Vråssered.

Göteborgs Stad behöver ta ett samlat ansvar för platsutvecklingen i en eftersatt men snabbt växande stadsdel i Göteborg. Göteborgs Stad behöver ta över ansvaret för väg 1937 genom centrala Olofstorp.


Peter Lintin Wold (L)

Ledamot Göteborgs trafiknämnd


Helena Holmberg (L)

Ledamot Västa Götalandsregionens fullmäktige