Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Känn ingen sorg för Tynneredsskolan

Robert Hannah (L), riksdagsledamot från Göteborg.Foto: MAGNUS FRÖDERBERG
Närmare två tredjedelar av eleverna i den sista årskullen på Tynneredsskolan gick ut med icke-fullständiga betyg, skriver Robert Hannah (L).Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

En skola i världsklass är den bästa integrationspolitik man kan ha. Därför strider jag som liberal för en skola som inte lämnar någon efter. Lägg ner skolor som inte lyckas ge mer än hälften av eleverna fullständiga betyg fem år i rad, skriver riksdagsledamoten Robert Hannah (L).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nyligen började Göteborgs barn och unga skolan igen efter sommarlovet. Men skolklockorna i min barndomsskola Tynneredsskolan ringer inte längre in till lektion. Skolan, som stått där sedan 1968, stängdes i somras efter att de sista eleverna gått ut årskurs nio. Men känn ingen sorg för Tynneredsskolan. Sörj i stället alla de elever som år ut och år in gått i skolan utan att ha fått den skolgång som de borde haft rätt till. 

 

Närmare två tredjedelar av eleverna i den sista årskullen på Tynneredsskolan gick ut med icke-fullständiga betyg. Skolan fick på senare år extra pengar för att lyfta resultaten. Men trots alla satsningar på ökad lärartäthet och mer läxhjälp så resulterade det knappt i något lyft för elevernas betyg. Med tanke på skolans track record med extremt stök och bus, hedersutsatta elever, rekrytering till kriminella gäng och till och med gamla elever som stridit för Islamiska staten i Syrien och Irak så var det rätt beslut att lägga ner skolan.

 

De bästa skolorna är de skolor där barn med olika bakgrunder möts. Tynneredsskolans problem grundlades redan i slutet av 1990-talet när skolan införde ett nytt system för att dela upp eleverna. I skolans upptagningsområde fanns barn från välbärgade områden som Näset och från det socioekonomiskt utsatta Tynnered, men skolan valde att inte blanda klasserna. I stället hade man klasser som nästan enbart bestod av etniskt svenska elever med medelklassbakgrund och klasser som bestod av främst svenska elever med utländsk bakgrund från arbetarhem. Konflikter uppstod och till slut bytte eleverna från de rikare områdena skola.

 

Men Tynneredsskolan är långt ifrån den enda skolan i Göteborg med problem. Ungefär 25 procent av eleverna i Göteborg saknar fullständiga betyg när de ska börja på gymnasiet. Men det är inte så att alla Göteborgsskolor har problem. Utan det är främst skolor som ligger i särskilt utsatta områden. För att stoppa skolsegregationen och vända skolresultaten i Göteborg och Sverige behöver vi göra följande:

 

1. Inför aktivt skolval

I dag väljer bara de som har socialt starka föräldrar skola. Det fria skolvalet behöver bli ett aktivt skolval för alla. Genom bättre information och aktiva åtgärder kan det bli möjligt för alla elever och föräldrar att själva välja skola.

 

2. Lägg ner skolor som inte håller måttet

Man hade aldrig accepterat att skolor i Göteborgs mer välbärgade områden haft en undermålig undervisning och skolmiljö. Samma måttstock måste gälla för skolor i förorten. Om en skola inte lyckas ge mer än hälften av eleverna fullständiga betyg fem år i rad bör skolan läggas ner. Det är bättre att eleverna sprids ut till andra välfungerande skolor i stället så att de får den skolgång de förtjänar. 

 

3. Inför mobilfria klassrum

Är det några som behöver lugn och ro i klassrummen så är det eleverna i särskilt utsatta områden. Skolor som infört mobilfria klassrum visar mycket bättre resultat. Elevernas provresultat förbättras med i snitt 6,4 procent, vilket motsvarar fem skoldagar extra under läsåret.

 

4. De bästa lärarna ska finnas i utsatta områden

De bästa lärarna behövs där utmaningen är som störst och där flest elever kommer från studieovana hem. Därför anser jag att fler karriärtjänster för lärare ska inrättas i skolor i utanförskapsområden.

 

5. Nyanlända elever ska fördelas mellan alla skolor

I Sverige har nyanlända elever främst hamnat i skolor där eleverna redan kommer från studieovana hem. Precis som att ansvaret för att ta emot nyanlända ligger på alla kommuner så ska även eleverna fördelas mellan alla skolor.

 

Det finns inget som förbättrar barns möjligheter mer än en skola i världsklass. En skola i världsklass är den bästa integrationspolitik man kan ha. Lugn och ro i klassrummet får elever att må bättre och utbildning är det bästa botemedlet mot extremism och intolerans. Därför strider jag som liberal för en skola som inte lämnar någon efter. Vi i Liberalerna sätter alltid skolan först. 

 

Robert Hannah (L)

Riksdagsledamot från Göteborg F.d. elev på Tynneredsskolan