Gunilla Grahn-Hinnfors, ansvarig stadsutveckling vid Västsvenska Handelskammaren. Foto: VÄSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN
Gunilla Grahn-Hinnfors, ansvarig stadsutveckling vid Västsvenska Handelskammaren. Foto: VÄSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN

Järnvägen är en nyckel för att stärka Göteborgsregionen

Publicerad

Västsvenska Handelskammaren ser hur Göteborgsregionen hamnar efter arbetsmarknadsregionerna i Stockholm och Malmö, skriver Gunilla Grahn-Hinnfors i en slutreplik.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Det västsvenska näringslivet behöver arbetskraft och invånarna i Göteborg och Västsverige behöver tillväxt och nya möjligheter till både studier och arbete. En växande region med en stark kärna ger det. 

Därför arbetar Västsvenska Handelskammaren för att stärka stadsutveckling och byggande samt för bättre kommunikationer i vår region. I en studie vi gjorde tillsammans med Sifo i höstas såg vi att det glädjande nog finns en stor acceptans för ökat byggande och tillväxt bland göteborgarna.

 

Jan Jörnmark, docent och författare, och Carina Bulić, samordnare i Stoppa Västlänken Nu, menar i sin debattreplik på GT Debatt att Göteborg inte behöver en större arbetsmarknadsregion. De beskriver också Västlänken som en onödig investering. 

 

Västsvenska Handelskammarens medlemsföretag ser däremot hur Stockholms och Malmös arbetsmarknadsregioner växer medan Göteborg står och stampar. Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen pekar på samma sak. En av nycklarna till en utökad arbetsmarknadsregion är en fungerande järnvägstrafik. 

 

Trafikverket konstaterat att kapaciteten på Göteborgs Central inte räcker till i högtrafik. I Trafikverkets rapport "Västlänken, trafikering, depåer och uppställning" står det: ”Den nuvarande säckstationen och dess tillfarter vid Göteborgs central är med dagens trafik maximalt utnyttjad. Att höja kapaciteten vid Göteborgs central är en förutsättning för att övriga utbyggnader i Västsveriges järnvägsnät ska få avsedd effekt”. 

 

Ska det vara någon mening med att bygga ut järnväg till Borås, Bohusbanan och Västra stambanan är alltså en kapacitetshöjning vid Göteborgs central nödvändig. I den nämnda rapporten står det vidare: ”Spårtunneln frigör kapacitet vid Göteborgs central som kan nyttjas för en ökad fjärr- och snabbtågstrafik i takt med att järnvägsnätet byggs ut.”

 

Enligt beräkningarna i denna rapport hanterade Centralstationen 675 ankomster och avgångar under ett vardagsdygn hösten 2015. Trafikverket räknar med att Västlänken och säckstationen tillsammans ska kunna trafikeras av 1125 ankomster och avgångar. Alltså en betydande ökning. 

 

Ett problem som Västlänken inte ensam kan hantera är att kapaciteten i det omgivande järnvägssystemet inte räcker till. För att kunna utnyttja järnvägstunneln maximalt behövs också utbyggnader av de in- och utgående banorna. Utbyggd Västkustbana är redan beslutad och vi arbetar också för att Boråsbanan ska byggas ut. En förutsättning för dessa utbyggnader är den genomgående trafik som Västlänken möjliggör.

 

Gunilla Grahn-Hinnfors

Ansvarig stadsutveckling

Västsvenska Handelskammaren

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag