Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Investera mer i Bohusbanan

Johan Trouvé, Vd Västsvenska Handelskammaren. Foto: VASTSVENSKA HANDELSKAMMAREN
Bjarne Pettersson, regionchef Västsvenska Handelskammaren. Foto: PRESSBILD
Markus Ottemark, ansvarig infrastruktur Västsvenska Handelskammaren. Foto: VÄSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN

Det är hög tid att arbeta för den utbyggnad av Bohusbanan som både vi och Mats Lövgren vill se, skriver Västsvenska Handelskammaren i en replik.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Mats Lövgren från nätverket Stoppa Västlänken hävdar att Västlänken omöjliggör en utbyggnad av Bohusbanan till dubbelspår och hänvisar till en debattartikel i GT från 2017 skriven av Mats Lövgren. Med all respekt för hans källa så är det nonsens. Anslutningen mellan Västlänken och Bohusbanan är förvisso inte okomplicerad och en ny anslutning måste eventuellt byggas för att möta framtidens kapacitetsbehov. 

 

 

De investeringar som nu genomförs i bland annat Olskroken beräknas klara kapacitetsbehoven på Bohusbanan fram till år 2035 och innebär fyra persontåg per timme och riktning vid högtrafik. Det är en fördubbling mot i dag men förutsätter ytterligare investeringar i Bohusbanan. Dessa arbetar vi nu för. 

 

 

Hur en eventuell framtida lösning ska se ut vet vi ännu inte, några alternativ har avfärdats andra ligger kvar på bordet redo att utredas. Oss veterligen är det dock bara Mats Lövgren som redan nu dömt ut alla lösningar som tekniskt omöjliga. Trafikverket har det inte och får, trots sina fel och brister, anses besitta större kompetens i att bedöma stora infrastrukturprojekts genomförbarhet.

 

Det är uppenbart att Mats Lövgren och vi har olika uppfattningar om Västlänken och kanske även om Tingstadstunneln. Men mer relevant än att diskutera sedan länge fattade beslut är att fokusera på framtida behov då stora infrastrukturprojekt tar tid. 20 år från beslut till trafikstart är inte ovanligt. Det innebär att det är hög tid att arbeta för den utbyggnad av Bohusbanan som både vi och Mats Lövgren vill se. 

 

Johan Trouvé 

Vd Västsvenska Handelskammaren 

 

Bjarne Pettersson 

Regionchef Västsvenska Handelskammaren

 

Markus Ottemark 

Ansvarig infrastruktur Västsvenska Handelskammaren