Maria Rydén (M), kommunalråd i Göteborg. Foto: THOMAS CARLGRENMaria Rydén (M), kommunalråd i Göteborg. Foto: THOMAS CARLGREN
Maria Rydén (M), kommunalråd i Göteborg. Foto: THOMAS CARLGREN
Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd i Göteborg. Foto: ANNA SIGVARDSSONAnn Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd i Göteborg. Foto: ANNA SIGVARDSSON
Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd i Göteborg. Foto: ANNA SIGVARDSSON
David Lega (KD), gruppledare och kommunalråd i Göteborg. Foto: PER WISSINGDavid Lega (KD), gruppledare och kommunalråd i Göteborg. Foto: PER WISSING
David Lega (KD), gruppledare och kommunalråd i Göteborg. Foto: PER WISSING

Inför valfrihet även i daglig verksamhet

Publicerad

Nu vill vi gå vidare med valfrihet även inom den dagliga verksamheten, skriver Alliansen i Göteborg.

Alliansen tar under onsdagen initiativ till ytterligare en valfrihetsreform i Göteborg, denna gång för människor med funktionsnedsättning. Vi har tidigare tagit initiativ och fått med oss kommunfullmäktige på valfrihet inom hemtjänsten. Det förberedande arbetet är i full gång och hösten 2017 går startskottet för andra utförare än kommunen. Nu går vi vidare med att införa valfrihet inom daglig verksamhet.

 

För oss är det helt grundläggande att enskilda människor så långt det är möjligt ska kunna styra över det egna livet och den egna vardagen. Detta innefattar möjligheten och friheten att själv få välja och styra över de välfärdsinsatser som rör en själv. Alliansen menar att göteborgarna själva kan och måste få välja den typ av verksamhet som passar bäst, oavsett driftsform.

 

Daglig verksamhet är en behovsprövad insats för människor med funktionsnedsättning. Den som har daglig verksamhet i Göteborg kan i dag ha antingen kommunala alternativ eller ett antal externa aktörer. Möjligheten att ha externa aktörer är en ordning som de rödgröna helst skulle vilja ta bort. Våren 2015 föreslog de att funktionsnedsatta endast skulle få välja bland kommunala verksamheter och icke vinstdrivande. Att valfriheten skulle begränsas till de utförare vänsterpartierna tyckte var bra var både olagligt och skapade stor oro bland alla som berördes.  

 

När alliansen stoppade de rödgrönas planer, kom de istället med en utredning om olika valfrihetsmodeller som nu äntligen kommit tillbaka. Vi är glada över att flertalet av de stadsdelar och andra aktörer som tillfrågats i utredningen och remissen ser positivt på valfrihet.

 

Det bästa sättet att garantera valfrihet och för att få en mångfald av olika aktörer är att tillämpa lagen om valfrihet (LOV). Det innebär att samtliga utförare som uppfyller stadens krav godkänns och kan väljas. Därför måste kraven utformas så att de säkerställer god kvalitet hos alla utförare däribland kommunen själv. I det arbetet måste Göteborg ta lärdom av erfarenheter från andra kommuner.

 

Valfrihet, mångfald och konkurrens utvecklar verksamheterna. Alla göteborgare ska ha rätt att så långt som möjligt kunna välja utförare utifrån de kriterier de själva anser vara viktiga. Här finns en fundamental skillnad mellan oss i Alliansen, som tycker att politikens uppgift är att möjliggöra detta, och de rödgröna som med olika metoder gör sitt bästa för att begränsa människors möjligheter att välja själva.  

De rödgröna har styrt Göteborg i 22 år utan att underhålla och driva välfärden framåt. Idag har kommunstyrelsen en ny möjlighet att ta ett stort steg på den vägen. 

 

Kommer de att ta chansen?

 

Maria Rydén (M)

Kommunalråd  

 

Ann Catrine Fogelgren (L)  

Biträdande kommunalråd  

 

David Lega (KD)

Gruppledare och kommunalråd 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag