Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I framtidens Göteborg måste cykeln prioriteras

Miljöpartiet vill prioritera utrymme för cykeln och minska konflikterna med gående, skriver Ulrika Frick (MP) och Karin Pleijel (MP) på cykelns dag.Foto: CRISTI LUCACI/SHUTTERSTOCK
Ulrika Frick (MP), regionråd i Västra Götalandsregionen.Foto: PRESSBILD
Karin Pleijel (MP), oppositionsråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg.Foto: CATHARINA FYRBERG

Trots många års arbete för fler cykelmöjligheter får bilen tveklöst mest utrymme i Göteborg. Det är dags att ändra på det, skriver miljöpartisterna Ulrika Frick och Karin Pleijel på cykelns dag.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I Coronapandemins fotspår satsar allt fler europeiska storstäder stort på cykeln. Paris, Bryssel, Milano, Berlin och Budapest är några. Att cykla är bra för folkhälsan, ur en mängd perspektiv. Bara här i Göteborg dör cirka 300 personer i förtid varje år på grund av utsläpp från främst vägtrafiken. Även om luften blivit bättre de senaste decennierna, är Göteborg fortfarande sämst i landet när det gäller den hälsofarliga kvävedioxiden. Mycket tyder även på att dålig luft gör en mer mottagbar för Covid-19. Nu är det läge att släppa alla tvivel och inse att cykeln hör till framtiden. 

 

Cykeln är som gjord för att användas i städer. Den är tyst och smidig, tar liten plats, släpper inte ut avgaser och blir det trafikolyckor är skadorna mindre jämfört med andra trafikslag. I dag har utvecklingen med lastcyklar och elcyklar också rejält vidgat möjligheterna för hur cykeln kan användas. Under pandemin har cyklandet ökat och det vore väldigt positivt om de nya vanorna håller i sig när pandemin någon gång är över. 

 

Men tyvärr är Göteborg inte byggd för cykeln. Trots många års arbete för fler cykelmöjligheter får bilen tveklöst mest utrymme. Den plats som blir över delar cyklar, barnvagnar, rullstolar och vanliga gångtrafikanter på. Det är som upplagt för konflikter. I framtidens stad kan inte det mest hållbara sättet att förflytta sig vara satt på undantag.

 

Vid besök i andra städer som exempelvis Köpenhamn, Amsterdam och Berlin är det slående hur en medveten stadsplanering ger trevligare stad med minskad biltrafik och fler som cyklar och går. Det kan vi åstadkomma här också om vi vill. Miljöpartiet vill prioritera utrymme för cykeln och minska konflikterna med gående. Cykeln måste prioriteras och få plats när vi bygger det nya Göteborg. Vi vill knyta ihop de två älvsidorna med flera cykel- och gångbroar och har föreslagit en tvärlänk för cykel genom Centralenområdet. Underhållet av cykelbanorna måste bli bättre så det är tryggt att cykla året runt. Framkomligheten är avgörande för om fler cyklar. Det måste gå att ta sig fram kring alla byggen och det behövs fler nya, genare cykelbanor.

 

Västra Götalandsregionen gjorde 2018 en ambitiös cykelpotentialstudie i syfte att få fram ett ordentligt underlag för kommuner och regionen att använda i sin samhällsplanering. Det visade sig att 20 procent av Göteborgarna som jobbar kan ta sig till jobbet på mindre än en kvart med vanlig cykel. 45 procent inom en halvtimme och hela 60 procent inom trekvart. Med elcykel är andelen ännu högre. Hela 57 procent har då under en halvtimme till jobbet! 

 

Hållbart Resande Väst arbetar också aktivt med företag för att få fler att använda cykeln till och från jobbet. I dag finns ett koncept där ett företag kan klassificeras som en cykelvänlig arbetsplats. Med enkla medel som till exempel möjlighet att parkera sin cykel säkert, ta en dusch och ladda sin cykel skulle det underlätta för fler att cykla. Alltför länge har fokus varit på enkelheten att ställa sin bil vid jobbet i stället för att gynna ett hållbart resande.

 

Från regionens sida är ambitionen tydlig. Färre göteborgare måste köra bil och fler cykla, eller där det inte passar att cykla, åka kollektivt. Kollektivtrafiken är en grundförutsättning för hållbart resande, och visioner framåt innebär att spårvagnar och bussar får sällskap med metrobussar; våningsbussar på helt egna banor.    

 

Sommaren är nu i antågande och det börjar bli dags att planera sin semester. Varför inte prova en cykelsemester i år? I Västra Götaland finns massor av härliga cykelvägar och dessutom kan du ta med dig cykeln utan extra kostnad på tåget och ta dig till andra platser i vår region utan att du behöver cykla hela vägen. Kinnekulletåget är ett exempel som tar dig till vackra områden runt Vänern.

 

I dag är det den internationella dagen för cykeln, det är värt att fira. Testa cykeln du med, så är vi ännu fler som cyklar i morgon!

 

Karin Pleijel (MP)

Oppositionsråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg

 

Ulrika Frick (MP)

Regionråd i Västra Götalandsregionen