Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hopplöst fast i 70-talet

Carina BuliŸc, Stoppa Västlänken Nu Foto: PRESSBILD
Jan Jörnmark, docent. Foto: ROBIN ARON/GT

Möjligen är Västlänken bra för plånboken hos vissa av medlemmarna i Västsvenska Handelskammaren, men inte för någon annan, skriver Carina Bulić och Jan Jörnmark.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Hur står det till med Västsvenska Handelskammarens bild av Göteborg och omvärlden? I sin senaste debattartikel på GT Debatt målar Gunilla Grahn-Hinnfors, ansvarig för stadsutveckling på kammaren, upp en ledsam bild av vår stad och dess invånare. Göteborgaren sägs vara en kroniskt missnöjd ”medelålders kille med gitarr och skön, om än något daterad, humor? Hans hobbyband har fortfarande en och annan spelning, men genombrottet kom aldrig och nu är det nog försent…

 

Efter det motsäger Grahn-Hinnfors hela den här beskrivningen, genom att konstatera att göteborgare är positiva till all utveckling, men inte till Västlänken. Det bekräftar möjligen att hon har rätt i antagandet om att de göteborgare som är knutna till Handelskammaren hänger kvar i en halvsekelgammal världsbild, för något mer sjuttiotalistiskt än ideologin om regionförstoring är svårt att hitta. Å andra sidan är det mest anmärkningsvärda med Västlänken att den inte ens klarar av att uppfylla löftena om regionförstoring.

 

Sannolikt är det därför Grahn-Hinnfors inte heller väljer att analysera varför motståndet är så stort. Men i Trafikverkets egen attitydundersökning om tunneln blir slutsatsen att ”de negativa är de mest pålästa”. Gunilla Grahn-Hinnfors villfarelser styrker detta.  

 

Västlänken är möjligen en viktig pusselbit i plånboken för vissa av Handelskammarens medlemmar, men inte för tågtrafiken. I själva verket försenar, försvårar och fördyrar Västlänken en nödvändig utbyggnad av Bohusbanan, Västra Stambanan och dubbelspåret till Borås. Trafikverket har utrett dessa i decennier, men har ännu ingen lösning på hur dessa funktionellt och geografiskt kan anslutas till Västlänken och infarterna till Göteborg. De nya spårknippen som Västlänken genererar i Olskroken och Almedal tar helt enkelt för mycket plats. Den av Västra Handelskammaren så omhuldade höghastighetsbanan kan inte utnyttjas för effektiv regiontågstrafik mellan Borås och Göteborg, då Västlänken förlänger restiden till nästan motsvarande dagens bussar och omöjliggör en styv tidtabell. 

 

Om Grahn-Hinnfors själv lyfte blicken skulle hon upptäcka att inte ens Trafikverket själva påstår att tågkapaciteten ökar eller att restiderna förkortas. Vidare skulle hon inse att Västlänken inte har ett dugg med stadsutveckling att göra, mer än att även den försenas, försvåras och fördyras när Västlänken driver upp byggkostnaderna och ockuperar central mark i ett decennium.

 

Carina Bulić

Samordnare Stoppa Västlänken Nu

 

Jan Jörnmark

Docent, skribent och fotograf

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!