Carina BuliŸc, Stoppa Västlänken Nu Foto: PRESSBILDCarina BuliŸc, Stoppa Västlänken Nu Foto: PRESSBILD
Carina BuliŸc, Stoppa Västlänken Nu Foto: PRESSBILD
Jan Jörnmark, docent. Foto: ROBIN ARON/GTJan Jörnmark, docent. Foto: ROBIN ARON/GT
Jan Jörnmark, docent. Foto: ROBIN ARON/GT

Hopplöst fast i 70-talet

Publicerad

Möjligen är Västlänken bra för plånboken hos vissa av medlemmarna i Västsvenska Handelskammaren, men inte för någon annan, skriver Carina Bulić och Jan Jörnmark.

Hur står det till med Västsvenska Handelskammarens bild av Göteborg och omvärlden? I sin senaste debattartikel på GT Debatt målar Gunilla Grahn-Hinnfors, ansvarig för stadsutveckling på kammaren, upp en ledsam bild av vår stad och dess invånare. Göteborgaren sägs vara en kroniskt missnöjd ”medelålders kille med gitarr och skön, om än något daterad, humor? Hans hobbyband har fortfarande en och annan spelning, men genombrottet kom aldrig och nu är det nog försent…

 

Efter det motsäger Grahn-Hinnfors hela den här beskrivningen, genom att konstatera att göteborgare är positiva till all utveckling, men inte till Västlänken. Det bekräftar möjligen att hon har rätt i antagandet om att de göteborgare som är knutna till Handelskammaren hänger kvar i en halvsekelgammal världsbild, för något mer sjuttiotalistiskt än ideologin om regionförstoring är svårt att hitta. Å andra sidan är det mest anmärkningsvärda med Västlänken att den inte ens klarar av att uppfylla löftena om regionförstoring.

 

Sannolikt är det därför Grahn-Hinnfors inte heller väljer att analysera varför motståndet är så stort. Men i Trafikverkets egen attitydundersökning om tunneln blir slutsatsen att ”de negativa är de mest pålästa”. Gunilla Grahn-Hinnfors villfarelser styrker detta.  

 

Västlänken är möjligen en viktig pusselbit i plånboken för vissa av Handelskammarens medlemmar, men inte för tågtrafiken. I själva verket försenar, försvårar och fördyrar Västlänken en nödvändig utbyggnad av Bohusbanan, Västra Stambanan och dubbelspåret till Borås. Trafikverket har utrett dessa i decennier, men har ännu ingen lösning på hur dessa funktionellt och geografiskt kan anslutas till Västlänken och infarterna till Göteborg. De nya spårknippen som Västlänken genererar i Olskroken och Almedal tar helt enkelt för mycket plats. Den av Västra Handelskammaren så omhuldade höghastighetsbanan kan inte utnyttjas för effektiv regiontågstrafik mellan Borås och Göteborg, då Västlänken förlänger restiden till nästan motsvarande dagens bussar och omöjliggör en styv tidtabell. 

 

Om Grahn-Hinnfors själv lyfte blicken skulle hon upptäcka att inte ens Trafikverket själva påstår att tågkapaciteten ökar eller att restiderna förkortas. Vidare skulle hon inse att Västlänken inte har ett dugg med stadsutveckling att göra, mer än att även den försenas, försvåras och fördyras när Västlänken driver upp byggkostnaderna och ockuperar central mark i ett decennium.

 

Carina Bulić

Samordnare Stoppa Västlänken Nu

 

Jan Jörnmark

Docent, skribent och fotograf

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag