Sommar och semester står för dörren och då ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort problem är dock den storskaliga införsel av alkohol med minibussar eller lastbilar från EU som sker, och som sedan säljs till ungdomar och andra riskgrupper. Den fria rörligheten för personer och varor inom EU och Schengenområdet utnyttjas av kriminella för att både legalt och illegalt föra in alkohol som sedan säljs på den svarta marknaden utan kontroll.
Officiell statistik från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, visar att cirka 20 procent av den alkohol som konsumeras i Sverige är oregistrerad, det vill säga resandeinförd, insmugglad eller hemtillverkad. En anledning till den omfattande införseln är det höga alkoholpriset i Sverige. Inom övriga EU är det genomsnittliga priset, mätt i kronor per liter ren alkohol, drygt 40 procent av det svenska. Det är endast Norge och Finland som har högre genomsnittliga priser än Sverige. I Tyskland är det genomsnittliga alkoholpriset cirka 40 procent av det svenska och i Danmark cirka 70 procent. Så länge Sverige har högre alkoholskatter än våra grannländer finns starka drivkrafter för smuggling.
Att priset har betydelse kan illustreras med den omfattande handeln i gränstrakterna mot Norge. Siffror från Norges Statistiska centralbyrå visar att norrmännen handlar som aldrig förr i Sverige. År 2018 spenderade norrmännen omkring 17 miljarder svenska kronor på sina shoppingturer till Sverige, där över hälften gick till Strömstad. Anledningen till den omfattande gränshandeln är att priserna i Sverige är avsevärt lägre för vissa produkter. Bland annat kan alkohol och tobak köpas betydligt billigare medan mjölk, ost och ägg kostar en tredjedel så mycket som i Norge. Tidigare regionala försäljningssiffror från Systembolaget visar tydligt att butiker som ligger i gränstrakterna mot Norge hade en betydligt högre försäljning än riksgenomsnittet.
På samma sätt handlar svenskar billigare alkohol från Danmark och Tyskland. De tidigare regionala försäljningssiffrorna från Systembolaget visade att Systembolagets försäljning i gränsområdena närmast Tyskland låg betydligt under rikssnittet. Av de tio kommuner i Sverige där Systembolagets försäljning av öl var lägst per invånare, låg samtliga i Skåne.
Kontrollerad försäljning är grundbulten i svensk alkoholpolitik och det främsta verktyget för att främja folkhälsan. Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, värnar det detaljhandelsmonopol på alkoholförsäljning som Sverige har i dag. Det bidrar till en kontrollerad försäljning under ordnade former, där åldern på köparna kontrolleras och där produkternas kvalitet är granskad. Därför anser SVL att det är ett stort problem att enbart drygt 46 procent av den sprit som konsumeras i Sverige säljs via Systembolaget. SVL vill att våra produkter ska köpas på Systembolaget och inte ur bakluckan på en bil eller från så kallade vodkalastbilar.
Sänkt alkoholskatt gör inköp på Systembolaget mer attraktivt relativt andra sätt att skaffa alkohol, vilket minskar införseln och stärker den kontrollerade försäljningskanalen.
Att sänka beskattningen på alkohol för att minska införseln från grannländer är en väg som Estland just nu går. Den 1 juli sänktes skatten på sprit, cider och öl med 25 procent för att komma i nivå med skatten i de andra baltiska länderna.
Ingen vill se fortsatt försäljning av insmugglad sprit och vin. Vår gemensamma målbild borde vara att flytta försäljningen från Danmark, Tyskland och Polen till Systembolaget. På så sätt skulle skatteintäkterna hamna i Sverige och våra ungdomar få svårare att få tag i alkohol. Låt oss därför tillsammans göra allt vi kan för att minimera den mängd illegal alkohol som förs in i landet och säljs vidare till minderåriga och andra riskgrupper. Att minska skillnaden i beskattning jämfört med Danmark, Tyskland och Polen skulle vara ett avgörande steg i den riktningen.
Anna De Geer
Vd Sprit & Vinleverantörsföreningen