Fredrik Larsson, Svensk Sjöfart. Foto: Pressbild
Fredrik Larsson, Svensk Sjöfart. Foto: Pressbild

Har den politiska vinden vänt?

Publicerad

Avskaffa motsträviga regelverk och hämmande avgifter, skriver Svensk Sjöfarts Fredrik Larsson i en replik till vänsterpartister i Västra Götaland.

Vänsterpartisterna Fahimeh Nordborg, Sören Kviberg, Jan Alexandersson och Marie Lindén skriver på GT Debatt att ”Hållbar sjöfart är ett måste” och lyfter fram att ”Sverige kan spela en viktig roll för en radikal minskning av sjöfartens utsläpp”. De konstaterar också att miljöproblemen inom den internationella sjöfarten är de stora utsläppen av svavel och kväveoxid och att Sverige är världsledande inom den miljöteknik som bidrar till att minska utsläppen. Det är ett mycket gott betyg till den svenska rederinäringen som länge har kämpat i politisk motvind. Under tiden har Danmark och Norge seglat förbi oss med uttalade ambitioner som sjöfartsnationer.

 

Med en allt större politisk medvetenhet om hur en hållbar sjöfart spelar roll, håller nu de svenska rederiföretagen tummarna: Må den politiska viljan resultera i en större handlingskraft för internationellt konkurrenskraftiga villkor för sjöfarten även i Sverige. På senare år har försiktiga politiska steg tagits i rätt riktning. Men försiktighet och rätt riktning räcker inte hela vägen. Svenska rederier ligger långt framme internationellt och leder utvecklingen mot en mer energieffektiv sjöfart. Ett bra exempel är att sjöfartens svavelutsläpp sänkts med 80 procent i svenska farvatten efter att nya regler från IMO trädde i kraft första januari 2015. Regler om kväveoxid förväntas år 2021. Dessa investeringar i forskning och innovation med nya smarta fartyg skapar såväl hållbara transportalternativ som affärsmöjligheter till gagn för Sverige och övriga sjöfartsberoende länder.

 

Utvecklingen är också en grogrund för att hela det maritima klustret ska kunna växa. Sverige behöver nya företag och nya jobb som har framtiden för sig. Full fart framåt för en näringspolitik som tar vara på företagens utvecklingskraft är lösningen! Morötter för mer forskning och utveckling välkomnas, inte minst för hur sjöfartens koldioxidutsläpp ska kunna minska. Motsträviga regelverk och hämmande avgifter bör lämnas därhän.

 

Fredrik Larsson

Miljöfrågor, Svensk Sjöfart

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag