Patrik Helgeson (V), 1:e vice ordförande SDN Västra Hisingen. Foto: SVEN LINDWALL
Patrik Helgeson (V), 1:e vice ordförande SDN Västra Hisingen. Foto: SVEN LINDWALL

Hamnprivatiseringen i Göteborg misslyckades

Publicerad

Göteborgs hamn har befunnit sig i kris sedan den privatiserades 2011. APM Terminals har drivit den mot ruinens brant. Det är dags att alla parter samlas för att bryta läget, skriver Patrik Helgeson (V) första vice ordförande i SDN Västra Hisingen.

Många företag vill skeppa och ta emot fler varor via Göteborgs hamn. Något som är positivt för stadens ekonomi. Det påverkar nämligen alla de industriarbetsplatser på Hisingen som är beroende av en fungerande hamnverksamhet. Det är därför allvarligt att hamnen och containerterminalen inte längre utnyttjas till sin fulla kapacitet. Medan Göteborgs ekonomi går på högvarv och Älvsborgshamnen ökar sina volymer har containerterminalen i Skandiahamnen minskat sina volymer till mer än hälften.

 

Allt blev sämre sedan danskägda APM Terminals köpte upp hamnen 2011. Redan 2015 uppstod stora problem då flera fartyg fick köa eller vända. Detta på grund av bristande skötsel och bemanning vilket gjorde det svårt att ta emot leveranser. Sedan ett år tillbaka befinner sig företaget även i facklig konflikt med Hamnarbetarförbundet. 

 

Privatiseringen av hamnen har med andra ord försatt Göteborgs hamn i en kris som allvarligt kan komma att skada Sverige. Men trots att containerterminalen går allt sämre ställs inga krav på APM Terminals. I stället gör partierna som sålt ut hamnen allt för att skylla konflikten på Hamnarbetarförbundet. 

 

De borgerliga partierna tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet var alla eniga om att privatisera hamnen. Ett kontrakt som dessutom gäller i ytterligare 20 år framöver. Därmed har de inte längre några verktyg för att kunna hitta en konstruktiv lösning. 

 

Privatiseringen drevs igenom på mycket kort tid. När beslutet fattades 2009 gav ledande kommunpolitiker uttryck för så väl naivitet som cynism. Jan Hallberg (M) ville ha ”en rimlig produktivitet i hamnen” och Maria Gustafsson (S), då själv hamnstyrelseledamot, hävdade att hamnarbetare har snittlön på 70 000 kronor. Mikael Jansson (SD) intygade att ”konkurrens och effektiv ledning är sådant som följer privat företagande”. Göran Johansson (S) underströk att rederier och stora exportföretag länge hade krävt en privatisering, med tillägget: ”De bestämmer över oss, oavsett vad vi tycker. Så är det.” 

 

Vänsterpartiet varnade redan då för riskerna att hamnen skulle säljas ut till internationella aktörer som inte har Göteborgs bästa för ögonen. Vi påpekade att privatiseringar i flera hamnar lett till en aggressiv politik mot personalen som undergrävt anställningstryggheten. Anneli Hulthén (S) hävdade då att vi ”målade fan på väggen” och våra farhågor avfärdades av övriga partier.

 

Men det visade sig dessvärre att Vänsterpartiet hade rätt. APM Terminals utför i nuläget en omfattande lockout samtidigt som 160 anställda varslas. Företaget ingår i den världsomspännande danskägda Maersk-koncernen och har resurser för att själva vidta långvariga konfliktåtgärder. När borgerliga politiker nu kräver begränsningar av konfliktåtgärder är det enbart fackens åtgärder man menar, inte arbetsgivarnas. Uppgifterna som lokala medier tog del av redan i november om att företaget vill ha högst 20 procent fast anställda, ter sig nu allt mer rimliga. En sådan personalpolitik går stick i stäv med kommunens och bör betraktas som främmande för svensk arbetsmarknad. 

 

De partier som bär ansvar för den misslyckade privatiseringen bör nu förklara hur de vill ta sig ur krissituationen. Ska vi behålla den svenska modellen är det vid förhandlingsbordet den bibehålls. Vad gör de partier som privatiserade hamnen för att APM Terminals ska delta i en konstruktiv lösning? Förutsättningarna finns fortfarande på plats. Göteborgarna vill ha en fungerande hamn, företagen vill fortsätta att transportera sina varor genom en modern och strategiskt belägen hamn och hamnarbetarna vill jobba. 

 

Patrik Helgeson (V)

1:e vice ordförande SDN Västra Hisingen (V)

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag