Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hamnkonflikt i Göteborg med livet som insats

Robert Lindelöf, talesperson Svenska Hamnarbetarförbundet Avd. 4.
Foto: PRIVAT

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) skriver på GT Debatt att "Hamnkonflikten är ett hån mot den svenska modellen". Hans inlägg är ett lågvattenmärke i debatten och det är inte första gången han ertappas med att ljuga rakt ut. Det är ett synnerligen slarvigt beställningsjobb från näringslivet där samma gamla ertappade lögner återanvänds. Han blåljuger om löner och arbetstider och påstår dessutom att Hamnarbetarförbundet inte vill eller har skrivit kollektivavtal, ännu en lögn. Det är så otroligt oärligt.


LÄS MER: GT DEBATT: Hamnkonflikten ett hån mot den svenska modellen 


Han har läst en fjärdedel av rapporten som pekar på kostnaden för konflikten, den fjärdedel som passar hans argument som handen i handsken. Svenskt Näringslivs rapport bekräftade ju det som vi alla vet, att APMT:s lockout stod för en överväldigande majoritet av kostnadsökningarna för samhället och företag. Det är bara att läsa innantill.


Det verkliga hånet ligger ju i lagstiftningen som Fjellner inte kan få snabbt nog. Att i princip lagstifta in avtalsshopping och gula fackföreningar och på sikt riskera hela fackföreningsrörelsen är extremt orimligt.


I Sveriges hamnar kämpar vi nu med en väldigt allvarlig situation. Sveriges Hamnars utestängningspolicy innebär att man inte godkänner våra skyddsombud. Det är en särskilt smutsig spelbricka som används och det har redan skett ett flertal allvarliga olyckor sedan policyn trädde i kraft, två med dödlig utgång. Jag har tvingats att stötta vänner och kolleger på sätt jag inte hoppades att jag skulle behöva göra. Arbetsmiljöarbetet har blivit lidande då över 100 valda skyddsombud har blivit fråntagna sina mandat. Det är en sorglig och ödesdiger situation och det är skamligt av Sveriges Hamnar och dess medlemmar att använda människors liv som spelbrickor.


Hamnarbetarförbundet står nu som då redo att lösa denna situation. Vi har ett flertal konstruktiva och pragmatiska förslag. Alla är juridiskt gångbara och existerar redan på den svenska arbetsmarknaden. Det finns helt enkelt inga ursäkter för Svenskt Näringsliv, Sveriges Hamnar och dess medlemshamnar att inte lösa denna konflikt.


I dag när jag skriver detta inlägg är en dag då en av de största båtarna hanteras av APMT. Just nu ligger tre av fem kranar nere på grund av bristande underhåll. Produktiviteten i APMT kommer inte att lösa sig med förändrad lagstiftning, det behövs ett långsiktigt arbete med maskiner, reparationer, datasystem och framför allt, arbetsmiljö. För första gången på 30 år finns det dessutom inget nattskift i containerhamnen. Det gjorde man sig av med vid uppsägningarna. Produktionen ligger på en historiskt låg nivå och det kan inte kopplas till konflikten, det började långt innan, närmare bestämt när APMT tog över driften.


Robert Lindelöf

Svenska Hamnarbetarförbundet Avd. 4