Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hamnfyran har en historia av konflikter i Göteborg

Christofer Fjellner (M), EU-parlamentariker. Foto: PRESSBILD

Hamnarbetarförbundet har lyckats med något historiskt: De har fått LO och Svenskt Näringsliv att komma överens om att begränsa konflikträtten, skriver EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) i en slutreplik till Hamnfyrans Robert Lindelöf.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Hamnarbetarförbundet har en historia som kantas av konflikter. Förbundet bildades efter att vissa avdelningar i Transportarbetareförbundet vägrat acceptera bland annat fredsplikt och uteslutits ur Transport i början på 1970-talet. Sen dess har Hamnfyran organiserat tre strejker och två blockader i Göteborgs Hamn fram till den aktuella konflikten som började 2016. Att Hamnfyran försöker skjuta över skulden på företaget som äger hamnen är inte hederligt. Hamnkonflikten måste sättas i ett större sammanhang. Hamnfyran har aldrig varit intresserat av att lösa problem.

 

Hamnfyrans Robert Lindelöf går i sin replik “Hamnkonflikt i Göteborg med livet som insats” till hårt angrepp och kallar min debattartikel för “lågvattenmärke” och anklagar mig för att ljuga. I samma artikel gör han gällande att Hamnfyran är en ansvarstagande part som vill lösa problem. Ingenting kunde ligga längre från sanningen.

 

Lindelöf skriver att Hamnarbetarförbundet står redo att lösa situationen. Men det är spel för galleriet. Hamnarbetarförbundet har haft alla chanser att agera som ett lösningsorienterat fackförbund, men har aldrig gjort det. Till och med när Medlingsinstitutet föreslagit en lösning sade Hamnarbetarförbundet 2017 nej, när de erbjöds ett så kallat hängavtal på branschens rikstäckande kollektivavtal.

 

Det är uppenbart att Hamnarbetarförbundet säger nej till avtalet därför att det skulle beröva dem möjligheten till stridsåtgärder. Så länge förbundet inte ingår ett avtal omfattas de inte av fredsplikten. Hamnfyran kan på så sätt fortsätta med utpressning och aggressiva stridsåtgärder.

 

Men en sak har Hamnfyran åtminstone lyckats med. Det har tidigare framstått som omöjligt att LO och Svenskt Näringsliv ska komma överens om att begränsa konflikträtten. Men nu har de alltså kommit överens om ett förslag som är skräddarsytt för att stoppa Hamnfyran från att agera så som de har gjort. Socialdemokraterna och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson har uttalat sig positivt om förslaget.

 

Den svenska arbetsmarknadsmodellen syftar till att skapa ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Hamnfyran har med sina stridsåtgärder skadat hela det svenska näringslivet och man har gjort det med hjälp av ett kryphål i lagstiftningen. Lagen ska utformas för parter som vill ta ansvar och nå gemensamma lösningar för Sveriges bästa – inte för vänsterradikala och egoistiska ytterkantsförbund.

 

Christofer Fjellner (M)

EU-parlamentariker

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!